|
کدخبر: 158823

۵ اتفاق جنجالی و اثر آن بر دلار

بامداد گذشته ارتش یمن یکی از تاسیسات مهم شرکت سعودی آرامکو را هدف حمله موشکی قرار داد. اتفاقی که تنش‌ها را در منطقه و به ویژه بین ایران و عربستان تشدید کرد. بازار ارز در واکنش به این اتفاق دوباره به مرز ۲۵ هزار تومان نزدیک شد.

اقتصاد ۵ اتفاق جنجالی و اثر آن بر دلار

قیمت انواع ارز دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹؛ دلار امروز صعودی شد

پیام ایران به عربستان

اما نکته قابل توجه آن بود که وزارت خارجه ایران ساکت ننشست و نسبت به این اتفاق واکنش داد. اتفاقی که برخی آن را حمایت از این حمله برداشت کردند. خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «عربستان هر چه زودتر به جنگ خانمانسوز و نابرابر در یمن خاتمه دهد. مسیری برای حل و فصل بحران یمن جز مسیر سیاسی نیست. فرافکنی مشکل عربستان را حل نمی‌کند. ایران از روز اول طرح سیاسی داد و برای پایان دادن به جنگ اعلام آمادگی کرد.»

سفر وزیر روس به امارات، عربستان و قطر

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز به امارات، عربستان و قطر سفر می‌کند تا برخی پرونده‌های سیاسی و اقتصادی مهم را بررسی کنند. عده‌ای از فعالان بازار ارز هم که این روزها دقت ویژه‌ای در خصوص دیدارها و گفت‌وگوهای مقامات کشورهای مرتبط با برجام دارند، به این سفر توجه نشان دادند. برخی گمانه‌زنی‌ها هم وجود دارد که پیام مسکو به رهبری که دیروز تقدیم مشاور رهبر انقلاب شد، می‌تواند با دیدار وزیر امور خارجه روسیه مرتبط باشد.

دلار هشدار همتی را جدی بگیرد؟

رئیس کل بانک مرکزی دیروز در مطلبی به توان بودجه ۱۴۰۰ برای افزایش دادن نقدینگی و تورم‌زایی انتقاد کرد. شاید کمتر کسی انتظار داشت همتی با چنین صراحت و جدیتی این هشدار را دهد. به همین دلیل اگرچه از یک طرف این مسأله تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود و شاید نرخ‌های بالاتر دلار را توجیه کند، اما از طرف دیگر رویکرد همتی ممکن است نشانه‌ای از آگاهی و تسلط وی بر شرایط باشد. در این صورت می‌توان به اقدامات مقابله‌ای سیاست‌گذار پولی در مقابل چاپ پول امیدوار بود.

زندانی بریتانیایی آزاد شد

از سوی دیگر برخی آزادی نازنین زاغری، زندانی ایرانی-بریتانیایی را نوعی سیگنال مثبت تصور کردند و آن را نشانه‌ای مثبتی در مسیر برجام دانستند. با وجود این، بازار ارز دیروز عکس‌العملی به آن نشان نداد.

آزادسازی منابع ارزی؛ چه کسی راست می‌گوید؟

اخبار متفاوتی از آزادسازی دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در سایر کشورها به گوش می‌رسد. سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید «هنوز اقدام عملی در خصوص منابع ایران در کره جنوبی شاهد نبودیم». اما در سوی دیگر حمید حسینی، عضو هیت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق خبر از آزادسازی ۳ میلیارد دلار از منابع مسدود در کره، عمان و عراق با موافقت آمریکا می‌دهد. برخی رسانه‌های داخلی و خارجی این ادعا را تکذیب کردند، با این حال حسینی می‌گوید بعد از این تکذیبه‌ها، مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که ایالات متحده اجازه داده بخشی از وجوه سپرده شده تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر