|
کدخبر: 158159

احتمال افت قیمت دلار برای امروز (۹۹/‍۱۲/۱۶)

به نظر می‌رسد بازار این بار منتظر خواهد بود که قبل از عید،‌ مذاکرات برجامی آغاز شود.

اقتصاد احتمال افت قیمت دلار برای امروز (۹۹/‍۱۲/۱۶)

در آخرین روز هفته،‌ دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی ریزش کرد. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان رسید. این اتفاق درحالی رخ داد که دلار ۵ روز کاری در کانال ۲۵ هزار تومان زندانی شده بود.

به گفته فعالان، اخبار متفاوتی در انتهای هفته به بازار رسید و این موضوع موجب شد که سمت و سوی انتظارات معامله‌گران بازار تغییر کند. ظهر پنج‌شنبه شبکه خبری الجزیره خبر داد که کشورهای اروپایی عضو برجام از ارائه قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عقب‌نشینی کرده‌اند. وال‌استریت‌ژورنال نیز عنوان کرده بود،‌ شورای حکام قصد ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند. چنین خبری موجب شد که اتمسفر جدیدی بر بازار ارز حکمفرما شود و انتظار برای برگشت قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی کاهش پیدا کند. در آن زمان، معامله‌گران عنوان کردند‌ عقب‌نشینی اروپایی‌ها به احتمال زیاد با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است. برداشت معامله‌گران این بود که آمریکا به ایران سیگنالی ارسال کرده است که به‌دنبال افزایش تنش‌ها نیست و قصد دارد با ایران به گفت‌وگو بنشیند. روز جمعه اخبار دیگری منتشر شد که نشان از احتمال کاهش تنش‌ها می‌داد. به‌عنوان مثال، سیدحمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در صفحه توییتر خود نوشت: «منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزاد‌سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام کرده‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.»

در کنار این، برخی از معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود،‌ خبری را به نقل از رویترز منتشر کردند که یک دیپلمات فرانسوی عنوان کرده است،‌ تلاش‌ها بر این است که همه طرف‌ها قبل از شروع تعطیلات نوروز در ایران، دور میز جمع شوند. به نظر می‌رسد بازار این بار منتظر خواهد بود که قبل از عید،‌ مذاکرات برجامی آغاز شود. ایران قبل تر عنوان کرده بود که بدون رفع تحریم ها،‌ مذاکره‌ای را نخواهد پذیرفت. پایین رفتن دلار از مرز ۲۵ هزار تومانی موجب شد که این ارز طی هفته گذشته حدود ۵/ ۱ درصد ارزش خود را از دست دهد. همچنین رئیس‌کل بانک‌مرکزی از افت قیمت دلار در سامانه نیما به کانال ۲۲ هزار تومانی خبر داد که می‌تواند انتظارات نزولی در بازار ارز را بیشتر کند. به احتمال زیاد دلار امروز را کاهشی آغاز خواهد کرد، ولی برای ثبت افت سنگین، اسکناس آمریکایی نیاز دارد که سطح حمایتی ۲۴ هزار و۵۰۰ تومانی را از دست بدهد. در تاریخ چهارم اسفندماه، دلار در سطح یاد شده مورد حمایت قرار گرفته بود.

فشار طلا به سکه

قیمت طلای جهانی در سرازیری قرار گرفته است؛ مساله‌ای که ارزش سکه در بازار داخلی را تحت فشار قرار داده است. روز پنج‌شنبه فلز گران‌بهای داخلی ۲۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. با افت انتهای هفته،‌ میزان بازدهی سکه امامی در هفته گذشته به منفی ۶ درصد رسید. در واقع سقوط اونس درهفته گذشته موجب شد که قیمت سکه افت بسیار بیشتری را در مقایسه با دلار تجربه کند. به گفته فعالان، سکه با از دست دادن سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در مسیر نزولی قرار گرفته است و در صورتی که به بالای این سطح بازنگردد، افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر