|
کدخبر: 150930

واکنش دوباره دلار به اخبار سیاسی

درحالیکه بازار ارز طی هفته‌های گذشته به روی کار آمدن رئیس‌جمهوری امریکا روی خوش نشان داده بود و انتظارات مثبت به آینده روابط دو کشور نرخ ارز را نزولی کرده بود، اما حالا خبرهایی منتشر شده که جهت انتظارات را تغییر داده و معامله‌گران مثل گذشته به بهبود شرایط تحریمی حداقل در کوتاه‌مدت خوشبین نیستند.

اقتصاد واکنش دوباره دلار به اخبار سیاسی

بازار ارز بعد از انتخابات امریکا دستخوش نوسانات بسیاری شد و دلار که تا قبل از این موضوع فاز افزایشی داشت و در کانال ۲۶هزار تومان جولان می‌داد، پس از روی کار آمدن بایدن و تحت تاثیر جو روانی آن تا ۲۱هزار تومان سقوط کرد؛ پس از ریزش چشمگیر نرخ ارز در اواخر دی ماه بازار با موجی از خرید روبه‌رو شد و افزایش تقاضا دلار را تا کانال ۲۳هزار تومان پیش برد اما همچنان انتظار می‌رفت که پس از فروکش کردن تب خرید بازار دوباره وارد مدار نزولی شود.

انتظار بهبود روابط ایران و امریکا و در پی آن تقویت احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده کشور باعث شده بود معامله‌گران نسبت به روند آینده بازار رویکرد کاهشی داشته باشند و حتی پیش‌بینی شده بود که دلار تا مرز ۲۰هزار تومان هم برسد، تا اینکه اواخر هفته گذشته در پی انتشار برخی اخبار سیاسی منفی مربوط به توقیف یک کشتی نفتکش ایرانی در اندونزی و اظهارات ظریف در خصوص تحریم‌ها، رفتار بازیگران بازار تغییر کرد و جوسازی‌ها پیرامون این اخبار باعث شد دلار بعد از حدود دو هفته ماندگاری در کانال ۲۳هزار تومان، چهارشنبه هفته پیش به ۲۴۳۰۰تومان صعود کرد.

سقف‌شکنی دلار نتیجه بدبینی بازار به آینده تحریم‌ها

البته دلار در این قیمت ماندگار نبود و در میانه روز بازار روند نزولی در پیش گرفت و نرخ اسکناس امریکایی تا ۲۳۷۰۰تومان پایین آمد اما روز پنجشنبه بعد از نخستین اظهارات مقامات امریکایی درباره بازگشت به برجام، بازار ارز واکنش منفی نشان داد و دلار تا یک قدمی کانال ۲۴هزار تومان افزایش یافت.

وزیر امور خارجه امریکا تلویحا اعلام کرد که ابتدا ایران باید به برجام برگردد و در آن صورت امریکا به تعهدات خود نسبت به توافق‌های هسته‌ای عمل خواهد کرد، در پی آن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در پیامی توییتری به صحبت‌های وزیر خارجه جدید امریکا پاسخ داد و به او گوشزد کرد که شکست سیاست فشار حداکثری دولت سابق امریکا را فراموش نکند.

دلار کانال ۲۴هزار تومان را برای بار دوم پس گرفت

این خبرها که بیشتر رنگ‌وبوی تنش می‌داد تا توافق، معامله‌گران را نسبت به بهبود روابط دو کشور بدبین کرد و انتظارات افزایشی را بالا برد و باعث شد دلار در بازار امروز از سقف قیمتی هفته گذشته هم عبور کرده و به سطح جدیدی برسد.

دومین ورود دلار به کانال حساس ۲۴هزار تومان طی سه روز و صعود به نرخ ۲۴۵۰۰تومان، بازار را با موج زیادی از خریداران روبه‌رو کرده، از طرفی با توجه به اینکه اسکناس امریکایی از نرخ قبلی یعنی ۲۴۳۰۰تومان هم بالاتر رفته، انتظار معامله‌گران را نسبت به ادامه روند افزایشی بازار تقویت کرده است.

موج‌سواری دلالان روی اخبار سیاسی

البته همانطور که انتظار می‌رفت بازار ارز این روزها بیش از هر زمانی به خبرهای سیاسی حساس شده و هر خبر منفی یا مثبتی با واکنش سریع معامله‌گران روبه‌رو خواهد شد؛ حالا با شروع دور دوم روند افزایشی بازار ارز، نوسان‌گیران با تکیه بر توانایی خود در بال و پر دادن به اخبار سیاسی و داغ کردن تنور شایعات، برای دلار قیمت‌های بالاتری پیش‌بینی می‌کنند.

تنور شایعات داغ شد

بر همین اساس در بازار ارز امروز زمزمه دلار ۲۵هزار تومانی هم شنیده می‌شود و معامله‌گران تحت تاثیر این جو افزایشی حجم خرید خود را بالا برده‌اند، البته همچنان برخی معامله‌گران نسبت به این موج افزایشی بی‌اطمینان هستند و بر همین اساس حضور کم‌رنگ و محتاط‌تری در بازار دارند چراکه درصورت انتشار یک خبر سیاسی مثبت بازار به سرعت تغییر جهت خواهد داد و از این رو فعلا معاملات در سایه احتیاط انجام می‌شود.

حالا در چنین وضعیتی که بازار ارز به شدت تحت تاثیر جو روانی خبرهای سیاسی قرار گرفته و تصورات مثبت نسبت به آینده روابط ایران و امریکا به شک و تردید بدل شده، حضور بازارساز الزامی است؛ اگر در این شرایط بازارساز با اقدام مناسب و به موقع جلوی التهابات داخلی را نگیرد دلار در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    قیمت موزوآناناس موادپروتیینی داروودرمان وحبوبات و...راجویاشویدبخداقسم صدام وصدکش ورکمک کننده اشنتوانستندیک وجب ازخاک ایرا ن تصرف کنندآن روحیه جهادی وبسیجی وخلبانی دردلارواقتصادتکرارکنیدسرزمین ماغنی است کشوری که موشک شهاب وجنگنده کوثرمی سازدنب ایددرگیرددلارومعیشت مردم شود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها