|
کدخبر: 145235

بی توجهی دلار به تحرکات سیاسی خلیج‌فارس

علیرغم برخی جوسازی‌ها حول جریانات سیاسی همچون افزایش تحرک‌ها در خلیج‌فارس، بازار ارز توجهی به این جریان‌ها نداشت و هفته جدید را با تداوم روند کاهشی آغاز کرد. قیمت دلار امروز شنبه ۱۳ دی ۹۹ با کاهش ۸۰ تومانی به ۲۵ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. نرخ دلار صرافی ملی هم با همین میزان افت، ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان اعلام شد. نرخ‌ها در بازار متشکل ارزی اما شتاب بیشتری در مسیر نزولی داشتند و حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافتند.

اقتصاد بی توجهی دلار به تحرکات سیاسی خلیج‌فارس

دلار سه هفته است که در نیمه بالایی کانال ۲۵ هزار تومان نوسان می‌کند. اگرچه در این مدت شدت نوسانات بسیار محدود بوده است، اما شاهد تغییر مسیر مداوم و رفت و برگشت‌های کوتاه اما متعدد دلار بودیم. از این رو به نظر می‌رسید بازار ارز نه تمایل به صعود دارد و نه نزول. حال بار دیگر دلار به کف این محدوده نوسان نزدیک شده است. با این حال طی روزهای پیش رو مشخص خواهد شد که فعالان بازار ارز به چه عواملی بیشتر توجه دارند.

نخست آنکه بی‌تفاوتی بازار ارز به شایعات خود حاوی پیام مهمی است. چراکه به نظر می‌رسد فعالان این بازار بیشتر به دنبال قطعیت هستند و نسبت به چنین جوسازی‌هایی بی‌حس شده‌اند. در وهله دوم، ۴ روز دیگر کنگره امریکا رای کالج برگزینندگان به بایدن را تایید خواهد کرد و یک قدم دیگر در مسیر انتقال قدرت برداشته خواهد شد. در همین حال حدود دو هفته دیگر (اول بهمن) هم جو بایدن سوگند ریاست‌جمهوری را ادا خواهد کرد. واکنش بازار ارز به این اتفاقات جالب خواهد بود. اگرچه برخی انتظار دارند دلار آمدن بایدن را پیشخور کرده و به همین خاطر نسبت به این دو اتفاق پیش رو بی‌تفاوت باشد، گروه دیگری انتظار ریزش دلار و خروج از محدوده نوسان فعلی به سمت پایین را دارند. به باور آنها دلار دیگر توانی برای صعود ندارد و به دنبال بهانه‌ای برای نزولی شدن است.

در سوی مقابل اما مسئله مطرح می‌شود که علیرغم سنگینی وزنه کاهشی دلار، تمایل به فروش کم است. این مسئله که به فضای ذهنی افراد از روندهای گذشته دلار و انتظارات تورمی بالا برمی‌گردد، می‌تواند مانعی در برابر ریزش شاخص ارزی کشور باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها