|
کدخبر: 110590

قاچاق دلار توسط صادرکنندگان توجیه اقتصادی دارد؟

دو فعال بخش خصوصی، می‌گویند: قاچاق ارز توسط صادرکنندگان منفعتی برای یک صادرکننده ندارد و هیچ صادرکننده‌ای حاضر به انجام چنین ریسکی نیست.

اقتصاد قاچاق دلار  توسط صادرکنندگان توجیه اقتصادی دارد؟

در هفته جاری خبر تقاضای مشکوک برای خرید دلار و احتمال قاچاق ارزهای صادراتی به سلیمانیه عراق در حالی خبرساز شد که دو فعال بخش‌خصوصی در واکنش به این گزارش هر گونه قاچاق ارز صادرکنندگان به بازار عراق را تکذیب کردند.

در همین حال یک فعال بخش خصوصی در واکنش به یک اتهام ارزی، می‌گوید: اینکه یک صراف‌ می‌گوید صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به سلیمانیه عراق قاچاق می‌کنند، این نوع گفته‌ها درست و منصفانه نیست؛ چرا که با این ادعا حیثیت صادرکنندگان را نیز زیر سوال برده است.

علی شریعتی می‌افزاید: به عنوان یک صادرکننده سال گذشته ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌ام. چنانچه این صراف از جابه‌جایی پول‌های سفید صحبت می‌کند ما نیز صدها صراف را را می‌شناسیم که این پول‌ها را جابه‌جا و به خروج ارز از کشور کمک می‌کنند.

او اظهار می‌کند: یکی از دلایل افزایش تقاضای صادرکنندگان در بازار ارز این است که افراد به هر دلیلی نتوانستند پول ناشی از صادرات کالاهایشان را به کشور بازگردانند. حال با خرید دلار در بازار آزاد و تزریق آن به سامانه نیما خواسته‌اند که رفع تعهد کنند.

قاچاق ارز چه منفعتی برای صادرکننده دارد؟

از سوی دیگر یک فعال بخش‌خصوصی هر گونه ادعا مبنی بر قاچاق ارز توسط صادرکنندگان به بازار سلیمانیه عراق را رد می‌کند و می‌گوید: صادرکننده‌ای کالایی را به بیرون ایران فروخته است و حالا به گفته یکی از صرافان صادرکننده ارز ناشی از فروش کالا را بعد از ورود به کشور قاچاق می‌کند. این فعل(قاچاق ارز به کشورهای همسایه) چه توجیه اقتصادی برای یک صادرکننده دارد؟

هادی نیلی می‌افزاید: یک صادرکننده ریسک‌ جانی و مالی به جان می‌خرد و ارز را وارد کشور می‌کند، حال چرا دوباره ارز حاصل از صادرات را به بازارهای منطقه قاچاق کند که دو فعل خطا یعنی عدم بازگشت ارز صادرات به کشور و قاچاق ارز را همزمان انجام دهد؟ این اقدام هیچ منفعتی برای یک صادرکننده ندارد و هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارزی را که به زحمت به کشور بیاورد و بعد از آن به سبب منفعت به جای دیگری ببرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها