|
کدخبر: 110267 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه سراجان تهران مطرح شد:

بازار چمدان در کما

رئیس اتحادیه سراجان تهران: امروز اگر فلان سازمان بخواهد با ما قرارداد ببندد از عهده این کار برنمی‌آییم چون قیمت نخ، پارچه، چسب و اقلام دیگر به شدت متغیر و در نوسان است. بدون ثبات ارز نمی‌توان کالای مقرون به‌صرفه تولید و روانه بازار کرد.

اقتصاد بازار چمدان در کما

صنف سراجان رسته‌های متعددی را شامل می‌شود اما کیف، ساک، چمدان و کمربند از جمله مهم‌ترین اقلامی هستند که در این صنف، تولید شده و به فروش می‌رود. از طرف دیگر صنف سراجان جزء اصنافی به شمار می‌آید که اعضای پرشماری دارد. صنف سراجان در حال حاضر در چه شرایطی به سر می‌برد؟ تعطیلات مستمر و پایان یافتن مجالس تا چه حد روی کسب و کار اهالی این صنف تاثیر گذاشته است. برای یافتن پاسخ سوال خود با رئیس اتحادیه سراجان تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

خردمند

بازار سرد و بی‌رونق

صنف سراجان در بحران شدید به سر می‌برد. محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان تهران ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «تعدادی از همکاران شروع به ساخت چمدان، ساک‌های دستی و کیف‌های چرخ‌دار برای حجاج کرده بودند ولی متاسفانه به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری مراسم حج و زیارت وجود ندارد. از طرف دیگر مسافرتی هم در کار نیست. صنف در شرایط رکود عمیق قرار دارد. انبارداری محصولات تولیدشده برای همکاران سخت شده و بر هزینه‌ها افزوده است. تعطیلی مدارس هم به نوبه خود شرایط بازار را بدتر کرده است. حضور در مدارس اختیاری شده است بنابراین خیلی از والدین، کودکان خود را به مدارس نمی‌فرستند و خیلی از دانش‌آموزان هم از کیف‌ و کوله‌های سال، قبل استفاده می‌کنند چون پارسال مدارس به واسطه کرونا تعطیل شد و کیف‌های مدرسه استفاده نشده باقی ماند. منتفی شدن دو فصل حج و زیارت و مدارس، وضعیت کسب و کار را بحرانی کرده است. رسته مهم دیگر ما به کیف و کمربند مربوط می‌شود که آن هم به دلیل پایان مراسم و مجالس و مهمانی‌ها کاملاً راکد است. درست است که همه صنوف، آسیب دیده‌اند اما آسیب‌دیدگی صنف ما به مراتب بیشتر است. شرایط سخت را به جاهای مختلف گزارش کرده‌ایم اما فعلاً هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

کاهش کار مونتاژ

رئیس اتحادیه سراجان تهران در ادامه افزود: «بخشی از چمدان موجود در بازار تولید داخل است. نوع مونتاژی، سابقاً از هند وارد و نصف کار آن در داخل کشور انجام می‌شد. حجم کار مونتاژ هم کاهش یافته است. انواعی از چمدان که در ساخت آنها از مواد پی وی سی استفاده می‌شود وارداتی هستند چون مواد اولیه تولید آنها گران‌قیمت است».

بازار بی‌ثبات است

وی در ادامه گفت: «بیشتر نارضایتی‌های مردم به گران بودن قیمت‌ها مربوط می‌شود که آن هم نتیجه گران بودن قیمت مواد اولیه است. امروز اگر فلان سازمان بخواهد با ما قرارداد ببندد از عهده این کار برنمی‌آییم چون قیمت نخ، پارچه، چسب و اقلام دیگر به شدت متغیر و در نوسان است. بدون ثبات ارز نمی‌توان کالای مقرون به صرفه تولید و روانه بازار کرد. تولید در صورت ثبات بازار است که ممکن می‌شود. البته رکود بازار باعث شده که نوسان در صنف ما چندان زیاد نباشد اما به محض اینکه بازار کمی رونق می‌گیرد مشتریان ناراضی می‌شوند زیرا قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند. آیا تولیدی‌ها با دلار ۲۳ هزار تومانی می‌توانند به کار خود ادامه دهند؟ تعطیلی فروشگاه‌ها باعث شده که چک بسیاری از همکاران نقد نشود و از این نظر هم گرفتار شوند».

وی افزود: «با مسئولان مختلف نامه‌نگاری‌های بسیاری کرده‌ایم و مکرراً از آنها خواسته‌ایم که توجه بیشتری به عمل آورند. قصد توسعه صادرات را داریم اما تحقق صادرات هم آسان نیست. بالا بودن هزینه مواد اولیه، افزایش حقوق‌ها و ... صادرات را به شدت دشوار کرده است».

ارسال نظر