|
کدخبر: 106367

ریال را به طلا وصل کنید / راه حلی برای پایان رشد تورم ایران

پروفسور استیو هانکه در خصوص راه حلی برای پایان تورم ایران صحبت‌های جالبی کرده است.

اقتصاد ریال را به طلا وصل کنید / راه حلی برای پایان رشد تورم ایران

 با ارتباط  ریال و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت تورم تمام می‌شود. این جمله را پروفسور استیو هانکه استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جنز هاپکینز زده و می گوید: اگر یک کارنسی برد ایجاد و ریال دوباره به طلا وصل شود در آنصورت بلافاصله می‌توان افزایش نرخ تورم را متوقف کرد. نرخ ریال تثبیت خواهد شد به شرط این که پشتوانه طلایی داشته باشد. کارنسی برد باید رویکرد باشد و پارمان ایران نیز این نکته را می داند و در خصوص آن تحقیق شده است. این کاری است که من در سال ۱۹۹۷ در بلغارستان انجام دادم تا تورم شدید را بلافاصله متوقف کنم.

وی ادامه داد: در بلغارستان۲۴۲ درصد تورم در ماه وجود داشت. ما آن را ظرف ۲۴ ساعت با کارنسی برد متوقف کردیم. این ساده انگاری نیست و آن را در چندین کشور که مشکل داشتند انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم. این یک تئوری  اقتصادی نیست بلکه یک راه حل عملی است. این کار چندین بار در گذشته انجام شده و هر سیاست مداری که آن را انجام دهد بلافاصله تبدیل به یک قهرمان خواهد شد. به دلیل این که ریال با ثبات و تورم کنترل خواهد شد آنوقت می‌توان سراغ سایر مشکلات رفت و آن‌ها را حل کرد.

هانکه اظهار کرد: البته یک سوال وجود دارد و آن هم این که با چه نرخی باید ریال را به طلا وصل کرد. یورو و دلار را فراموش کنید و این ارزها را دولت ها صادر می‌کنند اما طلا چنین وضعیتی ندارد. اگر به تاریخ ایران باستان نگاه کنید آن ها عاشق طلا هستند. بنابراین طلا چیزی است که باید به سمت آن رفت. مردم ترسی نخواهند داشت از این که ریال بخرند چرا که طلا پشتوانه آن خواهد بود. اگر نرخ تبدیل ثابت بین طلا و ریال ایجاد شود و در آنصورت قضیه سریع جواب خواهد داد. وقتی ما در بلغارستان واحد پول آن ها را به مارک آلمان وصل کردیم مشکل سریع حل خواهد شد. هرگز کارنسی برد در گذشته خطا نداشته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها