|
کدخبر: 105999 سجاد صفری

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

معادن گزینه مناسبی بجای درآمدهای نفتی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: معادن کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و اگر دولت به این حوزه توجه کند و مشکلات را از سر راه پیشرفت آن بردارد می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور جایگزین درآمدهای نفتی شود.

اقتصاد معادن گزینه مناسبی بجای درآمدهای نفتی

حوزه صنعت و معدن کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و یکی از این مشکلات، نقدینگی است که چرخه تولید بسیاری از واحدهای تولیدی این حوزه را با مشکلاتی مواجه کرده است. مشکلاتی که در برخی از موارد مورد توجه دولت نبوده است تا برای رفع آنها تصمیمات مناسبی اتخاذ شود. با توجه به اینکه در آستانه روز صنعت و معدن قرار داریم برای آشنایی بیشتر با دغدغه‌های این حوزه با رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

عبدالوهاب سهل آبادی در پاسخ به این پرسش که معادن کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، اظهارکرد: بهتر است که بگوئیم معادن کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو نیستند و مشکلات در این حوزه چندان زیاد است که نمی‌شود که به یک یا دو مورد از آن اشاره کرد.

وی افزود: مهم‌ترین مشکلی که معادن کشور با آن روبه‌رو هستند عدم نقدینگی است و این موضوع باعث می‌شود که معدنکاران نتوانند از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را داشته باشند.

سهل-آبادی

​رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به معادن، مجوز آنها را بعنوان وثیقه قبول ندارند و معدنکاران را برای گرفتن وام با مشکل مواجه می‌کند. اگر دولت و بانک مرکزی آیین نامه‌ای را تصویب کنند که طبق آن، مجوز معادن را بعنوان وثیقه قبول کنند مشکلات معادن برای گرفتن تسهیلات بانکی حل خواهد شد.

سهل آبادی افزود: نقدینگی زمینه فعالیت معادن را تسریع می‌بخشد و نیاز است دولت در این خصوص، در آیین نامه و قوانین تجدید نظر کند.

 معادن کشور از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برخوردار هستند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این موضوع که در سال جهش تولید قرار داریم، گفت: با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان جهش تولید نامگذاری شده است بنابراین برای رسیدن به این امر، بایستی به حوزه صنعت و معدن توجه ویژه‌ای شود.

سهل آبادی افزود: مشکلات موجود در حوزه صنعت و معدن چرخه تولید را با کندی روبه‌رو کرده است و برای اینکه تولید بتواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد نیازمند تدابیر و تصمیمات درستی است که توسط دولت و مسوولان اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: حوزه معدن کشور از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و توجه به حوزه می‌تواند در آینده جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.

این مقام مسوول، بیان کرد: اگر دولت به حوزه معدن توجه کند و در راستای پیشرفت آن، برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده‌ای را در مدنظر قرار دهد بدون شک، در آینده‌ای نه چندان دور درآمدهای حاصل از معادن کشور جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد.

سهل آبادی تاکید کرد: پیشرفت و تعالی معادن کشور، علاوه بر اینکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد بلکه در حوزه اشتغالزایی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان بسیاری را فراهم کند.

بخش خصوصی می‌تواند به کمک معادن بیاید

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند در حوزه معادن نقش پر رنگی را ایفا کنند، گفت: کشور ایران با توجه به پهناوری‌ای که دارد هر شهر و استان آن، از نعمت خدادادی معادن بسیاری برخور دار هستند و اگر این معادن در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند شاهد پیشرفت این حوزه در کوتاه مدت خواهیم بود.

سهل آبادی افزود: هر گوشه کشور، معادن متفاوتی دارند و بایستی از این نعمت الهی به بهترین شکل ممکن استفاده شود و اگر به بخش خصوصی این اجازه داده شود می‌توانند در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری معادن به توفیقات بالایی برسند.

وی افزود: معادن کشور در حوزه اکتشاف، بهره‌برداری و صادرات با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و برای اینکه این مشکلات رفع شوند بستگی به تصمیماتی دارد که دولت در این حوزه اتخاذ می‌کند.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها