|
کدخبر: 171331 شاپور پشابادی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه تاسیسات ساختمانی:

بیمه این کارگران قطع شد

رئیس اتحادیه تاسیسات ساختمانی تهران گفت: «طبق ادعای مسئولان سازمان تامین اجتماعی، اعضای صنف ما پروانه کسب دارند بنابراین از زمره کارگران ساختمانی خارج می‌شوند. اکنون باید سوال کرد که چطور و در عرض این ۱۵ سال چنین نبوده است؟».

اصناف بیمه این کارگران قطع شد

سازمان تامین اجتماعی در اقدامی عجیب و بی‌سابقه، بخش زیادی از کارگران را از زمره کارگران خارج کرده است. به این ترتیب کارگران بعضی صنوف از خدمات بیمه‌ای محروم می‌شوند. این اقدام آن هم در شرایط سخت کنونی که باید حمایت از این قشر آسیب‌پذیر افزایش یابد بسیار عجیب می‌رسد و مسئولان تامین اجتماعی باید درباره آن پاسخگو باشند. برای بررسی بیشتر موضوع با رئیس اتحادیه تاسیسات ساختمانی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمدنیرومند-اتحادیه-تاسیسات-ساختمانی

پایان رویه ۱۵ ساله

کارگران صنف تاسیسات ساختمانی در دو رسته فعالیت می‌کنند. ماهیت کار صنف به گونه‌ای است که کارگر باید به قول معروف «سر ساختمان» حضور داشته باشند. محمد نیرومند، رئیس اتحادیه تاسیسات ساختمانی تهران ضمن بیان این موضوع گفت: «رسته کاری ما خدمات فنی است. متاسفانه مدتی است که تامین اجتماعی، بیمه اعضای صنف را قطع کرده است. اعضای صنف ما، مشمول بیمه کارگران ساختمانی بودند که تعرفه پائینی دارد. بسیاری از آنها ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه بیمه دارند. در شرایط حساس و کرونایی؛ متاسفانه ناگهان بیمه همه اعضا قطع شد. موضوع را از طریق سازمان تامین اجتماعی و اتاق اصناف پیگیری کردیم اما فعلاً نتیجه نگرفته‌ایم و به دو نامه اتحادیه پاسخی داده نشده است».

اعضا نمی‌توانند به صورت سیار کار کنند

نیرومند در تشریح بیشتر این موضوع به خبرنگار گسترش ‌نیوز گفت: «می‌گویند بودجه نداریم. این در حالی است که چند سال قبل خود سازمان تامین اجتماعی، لوله‌کش‌های آب و گاز را مستثنا کرده بود. طبق ادعای مسئولان سازمان تامین اجتماعی، اعضای صنف ما پروانه کسب دارند بنابراین از زمره کارگران ساختمانی خارج می‌شوند. اکنون باید سوال کرد که چطور و در عرض این ۱۵ سال چنین نبوده است؟ در توضیحاتی که ارائه کرده‌ام بارها یادآوری شده که ماهیت کار و شغل ما طوری است که اعضای آن حتماً باید پروانه کسب داشته باشیم. اعضا نمی‌توانند به صورت سیار کار کنند. مالک ساختمان نمی‌تواند به شخصی که به صورت سیار، کار می‌کند اعتماد کند. اعضا باید مکان، واحد صنفی مشخص و پروانه کسب داشته باشند تا بتوانند سفارش کار بگیرند. این موضوع مهم را پیگیری کرده‌ایم ولی متاسفانه تاکنون همکاری نشده است».

بودجه نداریم!

اخیراً قانون خاصی درباره این موضوع تصویب نشده است. به نظر می‌رسد که سازمان تامین اجتماعی، رویه چندین و چند ساله خود را کنار گذاشته و تعریف کاملاً جدیدی از کارگران مشمول بیمه ارائه کرده است. نیرومند در این رابطه گفت: «تا جایی که به ما گفته‌اند بحث کمبود بودجه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در جاهایی مثل اراک و اصفهان هم همین اتفاق افتاده است. حداقل کمبود بودجه را به صورت مکتوب بنویسند که اتحادیه‌ها بتوانند در برابر اعضای خود پاسخگو باشند. تعداد اعضای این صنف در تهران، حدود ۱۰۰۰ هزار نفر است. بسیاری از آنها با اتحادیه تماس می‌گیرند و توضیح می‌خواهند. هنوز بیمه همه قطع نشده است. وقتی چنین شود ممکن است سیل اعتراضات به راه بیفتد. سوال اینجاست که چرا در این شرایط اقتصادی سخت و کرونا، چنین تصمیمی گرفته شده است؟».

جولان بدون‌مجوزها در فضای مجازی

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات این صنف اشاره کرد و گفت: «لوله‌بازکنی و فنرزنی در حوزه اتحادیه ما قرار دارد. متاسفانه یکسری از افراد بدون داشتن هیچ‌گونه مجوزی و صرفاً از طریق یک شماره موبایل به این کار رو می‌آورند. نرخ مصوب بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است اما این افراد رقم‌های نجومی از مردم می‌گیرند. در بعضی موارد رقم آنها به ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است. موضوع را به پلیس فتا و اتاق اصناف اطلاع داده‌ایم. بدون مجوزها چنین ارقام بالایی می‌گیرند و وقتی کارشان را به خوبی انجام نمی‌‌دهند اتحادیه باید پاسخگو باشد. این در حالی است که آنها اصلاً مجوز فعالیت ندارند. مردم باید در این زمینه مراقبت کنند. این افراد صلاحیت فنی و قانونی لازم را ندارند و ممکن است خسارت‌های زیادی را وارد کنند. تعداد این قبیل افراد در فضای مجازی بسیار زیاد است و باوجود پیگیری‌های بسیار ما، هیچ‌کس مانع کار آنها نمی‌شود. مردم باید بدانند که آنها نه از این اتحادیه و نه از اتحادیه یا سازمان معتبر دیگری مجوز فعالیت ندارند. تاسیسات قلب تپنده ساختمان است و باید به‌دست متخصصان انجام شود».

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر ظالم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها