|
کدخبر: 159285

اقدامی بزرگ برای شفافیت بازار موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل با اشاره به اهمیت طرح افق گفت: با اجرای این طرح همه بخش‌های زنجیره تأمین تلفن همراه شفافیت یافته و احتکار کالا غیرممکن می‌شود.

اصناف اقدامی بزرگ برای شفافیت بازار موبایل

ابراهیم درستی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی با بیان اینکه طرح افق به دلیل ایجاد شفافیت در بازار موبایل مورد تأیید اصناف است، گفت: متأسفانه برخی از دلالان و عمده‌فروشان در زنجیره توزیع موبایل اخلال ایجاد کرده و سود‌های غیرمتعارفی کسب می‎‌کنند؛ اما در نهایت انگشت اتهام به سمت مغازه‌داران و خرده‌فروشانی می‌رود که در فرآیند گران فروشی نقشی ندارند.

وی افزود: ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین و توزیع گوشی تلفن همراه مزایای بسیاری دارد، با اجرای طرح افق مشخص می‌شود که واردکنندگان گوشی‌های خود را به چه عمده‌فروشانی فروخته‌اند و آن‌ها نیز چه تعداد گوشی را در اختیار خرده‌فروشان قرار داده‌اند، حتی مشخص می‌شود که گوشی به چه کسانی فروخته شده است.

شفافیت بازار موبایل با اجرای طرح افق

 رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل با اشاره به اهمیت اجرای کامل طرح افق اظهار داشت: ما به طور کلی با اجرایی شدن طرح افق موافق بوده و در طی هفته‌های آینده در مورد چگونگی اجرای این طرح و کاهش ایرادات احتمالی جلسات مشترکی را با وزارت صمت برگزار خواهیم کرد.

درستی با بیان اینکه هدف اصلی طرح افق شفافیت زنجیره تأمین و توزیع گوشی تلفن همراه است گفت: با اجرای درست این طرح می‌‎توان متخلفان را شناسایی کرده و از احتکار گوشی و بی‌ثباتی بازار جلوگیری کرد پس بهتر است اجرای این طرح با دقت بسیار پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از حضور مخرب دلالان در بازار موبایل جلوگیری شود، گفت: با اجرای این طرح سود تمامی بازیگران بازار موبایل مشخص و مصوب می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند گوشی تلفن همراه را گران‌تر از قیمت قانونی به مردم بفروشد.

درستی با اشاره به اینکه نباید فروشندگان موبایل را متهم اصلی گران‌فروشی دانست، افزود: متأسفانه به دلیل عدم شفافیت بازار مشخص نیست که گوشی‌های وارداتی به کدام یک از عمده‌فروشان فروخته می‌شود و در بعضی مواقع بسیاری از گوشی‌های به بازار عرضه نشده و توسط دلالان عمده احتکار می‌شود.

وضعیت مناسب بازار موبایل در شب عید

 رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل با بیان اینکه عرضه و تقاضا گوشی در شب عید ثبات نسبی دارد، گفت: درست است که قیمت گوشی‌ها برای مردم گران به نظر می‌رسد اما موبایل به میزان کافی در بازار موجود بوده و تخصیص ارز مناسبی برای واردات گوشی در چند‌ماه گذشته انجام شده است.

وی در پایان افزود: در حال حاضر تعداد شرکت‌های واردکننده نسبت به گذشته افزایش یافته است؛ اما در هر صورت سازمان امور مالیاتی و دیگر نهاد‌های نظارتی می‌بایست بر فرآیند واردات گوشی توسط شرکت‌های واردکننده نظارت مداوم داشته باشند.

لزوم ثبت اسناد خرید و فروش تلفن همراه در سامانه جامع تجارت

 به گزارش دانشجو، مطابق با اطلاع‌رسانی‌های گذشته سامانه جامع تجارت، قرار بود طرح افق از اول فروردین ماه سال جاری اجرایی شود اما به دلایل نامعلوم این طرح تاکنون اجرا نشده است. خبر‌ها حاکی از آن است که بلاخره پس از ماه‌ها انتظار این طرح در اواخر اسفند به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

با اجرای طرح افق همه بخش‌های زنجیره تأمین تلفن‌ همراه (اعم از واردکننده، تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش) ملزم به ثبت خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و صدور فاکتور الکترونیک خواهند بود. این مسئله می‌تواند رصد و بررسی بازار موبایل را برای نهاد‌های نظارتی تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها