|
کدخبر: 150782

قیمت ‌مرغ در بازار دوباره افزایشی شد + جزییات

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه گرانی مرغ ارتباطی به تولید ندارد،گفت: کمبودی در تولید و عرضه مرغ نداریم.

اصناف قیمت ‌مرغ در بازار دوباره افزایشی شد + جزییات

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت ‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۱ هزار و ۵۷۰ تومان و خرده فروشی ۲۴ هزار تومان است.

وی عرضه مرغ با نرخ های بالاتر را گرانفروشی دانست و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ واقعیت ندارد، بیان کرد: زمانی کالایی دچار کمبود است که در مغازه ها موجود نباشد، اما هم اکنون در تمامی مغازه ها مرغ فراوان است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۵۶۰ تومان است که افزایش اخیر قیمت جوجه ناشی از ازدیاد تقاضای مرغداران برای جوجه ریزی شب عید است.

وی با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه بیان کرد: دولت برای ۴۰ روز دوره پرورش نهاده در نظر گرفته است و به علت آنکه مرغ در این مدت وزنی نمی‌گیرد، کشتارگاه ها رغبتی به خرید ندارند، به همین‌خاطر ناچارند بخشی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین‌کنند که این امر بر هزینه های تولید می افزاید.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگر ۱۰۰ درصد نهاده ها با نرخ مصوب تامین شود، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.

این‌مقام مسئول بازار مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آنکه خانوارها تمایل به مصرف مرغ گرم دارند، از این رو مرغ حالت تره باری پیدا می کند به طوریکه اگر یک روز مرغ در میدان اضافه بیاید، روز بعد قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

کمالی سروستانی درباره آینده جوجه ریزی در شب عید گفت: با توجه به تامین نهاده با نرخ مصوب و انگیزه مرغداران به جوجه ریزی، پیش بینی می‌شود که ۱۲۰ میلیون قطعه مورد نیاز برای ایام‌پایانی سال جوجه ریزی شود.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی مرغداران بیان کرد: قیمت نهاده‌ها ، انواع واکسن و ریزمغذی ها ، هزینه حمل و نقل گران شده و این عوامل در افزایش قیمت مرغ موثر است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال‌های گذشته مرغدار قبل از جوجه ریزی نهاده هایش را تامین می‌کرد، اما امسال اینگونه نیست. مرغدار با هزینه چند برابر نهاده‌ها را تامین می‌کند.

کمالی سروستانی در پایان در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت صمت مبنی بر گرانی مرغ به دلیل کمبود گفت: هم اکنون هیچ کمبودی در تولید و عرضه مرغ نداریم و برخی واحدها حتی مرغ مازاد هم دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر