|
کدخبر: 109979

۶۰ درصد این صنف ورشکسته مطلق شدند!

کرونا فعالیت بسیاری از مشاغل در سطوح مختلف را تحت تاثیر قرار داده اما برخی از مشاغل پرریسک همچون تالارداری را با تعطیلی ادامه‌دار و انجماد مواجه کرده است.

اصناف ۶۰ درصد این صنف ورشکسته مطلق شدند!

کارکنان تالارهای پذیرایی خانه‌نشین و صاحبان این اماکن هم با توجه به دریافت پیش‌پرداخت‌های سال گذشته، با مشکلات معیشتی و اقتصادی روبرو هستند اما در آن سو فضا برای برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب هم فراهم شده و گفته می‌شود به صورت زیرزمینی فضاهایی را برای برپایی چنین آیین‌هایی کرایه می‌دهند.

«خاور حمیدی» از کارگران یکی از تالارهای پذیرایی پایتخت می‌گوید که تعطیلی تالارها زندگی‌اش را با چالش مواجه کرده و قبل از کرونا مجبور بود برای تامین هزینه‌های زندگی خود در یکی از تالارهای پذیرایی مشغول کار کند اما از روزی که کرونا به میهمانی تالارهای پذیرایی آمد، نتوانسته است کار دیگری پیدا کند.

به گفته وی تالارها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و با وجود موج‌سواری این ویروس، امید چندانی برای بازگشت به کار ندارد؛ اگرچه چاره‌ای هم جز صبر ندارد.

«علی میرزایی‌پور» یکی دیگر از کارگران سابق تالارهای پذیرایی می‌گوید که در دوران کرونا و تعطیلی تالارها برای تامین زندگی و مخارج روزانه ناچار به گرفتن قرض از اقوام و خویشاوندانش شده و آرزو می‌کند که راهکاری برای رفع این مشکلات پیدا شود.

ضربه کاری کرونا به تالارها

«ایمان فتاحی‌راد» که سابقه فعالیت ۱۵ ساله در زمینه تالارداری دارد، اعتراف می‌کند که کرونا ضربه‌ای جبران‌ناپذیر و کاری به تالارها وارد کرده و صاحبان این اماکن را به مرز ورشکستگی کشانده است.

وی بیان کرد: پس از تعطیلی رستوران‌ها و تالارها و به دلیل حفظ سلامت شهروندان و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمامی مواد غذایی به دستور وزارت بهداشت دور ریخته شد و همین موضوع هم بر ضررهای مالی صاحبان تالارها اضافه کرد.

فتاحی راد به مشکلات معیشتی و اقتصادی صنف خود اشاره و اظهار کرد: چندین ماه از حقوق کارکنان، اجاره بها و سایر هزینه‌های تالار پرداخت نشده است و درآمدی هم برای پرداخت آنها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: متضرر شدن تالارداران و بدهی آنان معضلی مهم و مورد توجه برای این صنف به شمار می‌رود و زندگی و کار آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

تالارداران نیازمند حمایت

«نریمان عیوضی»، از تالاردارانی که هفت سال سابقه کار در این حوزه دارد، تاکید می‌کند که این قشر برای رفع مشکلات مالی و اقتصادی خود نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند زیرا تعطیلی ادامه‌دار، ضررهای بسیاری را به صنف تالارداران وارد کرده است.

به گفته وی نبود درآمد و نپرداختن هزینه آب، برق و گاز موجب شده تا شرکت‌های خدمات‌رسان نسبت به قطع این امکانات زیربنایی اقدام کنند و بر مشکلات این صنف افزوده شود.

تالارداران در انتظار تدبیر مسوولان هستند تا هم بر اثر شیوع کرونا بیش از این متضرر نشوند و هم از فعالیت احتمالی برخی افراد سودجو در این زمینه جلوگیری شود

وی افزود: تدبیر و برنامه‌ریزی مسوولان می‌تواند از ورشکستگی صاحبان تالارها جلوگیری کرده و بخشی از خسارت‌ها و ضررهای مالی را برای این صنف جبران ‌کند.

این تالاردار معتقد است که اگر قراردادی بین مراجعان و تالارداران مبنی بر بازگرداندن پول و تعیین یک زمان مشخص بدون دریافت مبلغ بر اساس افزایش قیمت در دوران پس از کرونا منعقد شود، کمک موثری برای این صنف خواهد بود.

صاحبان ۶۰ درصد تالارهای تهران ورشکسته شدند

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیزات مجالس تهران اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن تالارهای پذیرایی، بیش از ۶۰ درصد از صاحبان این اماکن دچار ورشکستگی مطلق شدند.

«خسرو ابراهیمی‌نیا» با بیان اینکه فقدان برنامه و اقدامات غیرکارشناسانه موجب بروز اتفاق‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی شده، افزود: تالارهای پذیرایی در برگزاری مراسم تخصص دارند اما با بسته شدن این مکان‌ها، فضای برای ورود افراد فرصت‌طلب به میدان باز شده است.

وی توجیه کرد که «تالارها ظرفیت پذیرش ۴۰۰ مهمان را دارد و تمامی کارکنان این اماکن از تخصص لازم برخوردار هستند؛ بدون‌شک برگزاری مهمانی‌ها با تعداد محدود جای نگرانی ندارد زیرا تمامی فضا ضدعفونی می‌شود».

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیزات مجالس تهران عنوان کرد: کارکنان علاوه بر تخصص از گواهی بهداشت و سلامت لازم برخوردار هستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

وی اذعان داشت: بسته شدن تالارها موجب گرایش مردم به سمت سفره‌خانه‌ها و خانه‌های اجاره‌ای و اماکنی غیراستاندارد و غیررسمی شده است و در این مکان‌ها افراد پذیرایی‌کننده از تخصص لازم برخوردار نیستند و احتمال شیوع ویروس کرونا هم در این گونه اماکن بیشتر است.

کرونا علاوه بر به خطر انداختن زندگی افراد در کشورهای مختلف دنیا، آسیب‌های اقتصادی و ضرر و زیان‌هایی هم برای صاحبان برخی مشاغل به همراه داشته است؛ تالارداران و صاحبان رستوران‌ها هم از این آسیب‌ها در امان نمانده‌اند و تدبیر مسوولان را برای بازگشایی انتظار می‌کشند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر