|
کدخبر: 108117

صنفی که ۷۰ درصد تعدیل نیرو داشت

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نیز از آمار تعدیل ۷۰ درصدی نیروی انسانی در خشکشویی‌های پایتخت خبر می‌دهد و بر این باور است که با ادامه رکود حاکم بر این رسته شغلی تعداد زیادی از فعالان این صنف ناچار به تعطیلی و تغییر کاربری می‌شوند.

اصناف صنفی که ۷۰ درصد تعدیل نیرو داشت

ابوالفضل رجب زاده می‌گوید: درحال‌حاضر هزار واحد صنفی خشکشویی در پایتخت داریم و برای ۵۰ واحد صنفی که از سال گذشته تقاضای صدور پروانه داشتند نیز مجوز صادر کرده‌ایم. با احتساب خشکشویی‌های فاقد پروانه در پایتخت یک هزار و ۱۰۰ خشکشویی داریم.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران ادامه می‌دهد: بهمن و اسفند ماه بهترین زمان برای کسب درآمد در این صنف است زیرا میزان تقاضا برای استفاده از خدمات خشکشویی‌ها به حداکثر می‌رسد اما شیوع ویروس کرونا نه تنها موجب شد تا صنف ما در این بازه زمانی با رکود و عدم اقبال مواجه شود بلکه با گذشت دو ماه از شروع به کار مجدد خشکشویی‌ها هنوز مشتریان برای دریافت خدمات به این واحدها مراجعه نمی‌کنند. هر چند مراجع بهداشت جهانی و ایران اعلام کردهاند که خشکشویی‌ها نمی‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد ولی با این حال مردم تمایلی به استفاده از خدمات خشکشویی‌ها ندارند.

رجب زاده تصریح می‌کند: رکود حاکم بر بازار خشکشویی‌ها موجب شده تا فعالان این صنف بیش از ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کنند زیرا نه تنها درآمدی ندارند بلکه به ناچار باید هزینه‌های جانبی را نیز پرداخت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: پیش از این صاحبان خشکشویی‌ها امید داشتند که با رفع محدودیت‌های فعالیت صنفی بتوانند دوباره فعالیت خود را با رونق از سر بگیرند اما شیوع دوباره ویروس کرونا، عدم استقبال مردم از خدمات خشکشویی‌ها و عدم حمایت دولت از این صنف موجب شده تا امیدهای فعالان این صنف ناامید شود.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران می‌گوید: درحال‌حاضر آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنفی که تعطیل شده‌اند را نداریم زیرا به صورت رسمی برای لغو پروانه به اتحادیه مراجعه نکرده‌اند که دلیل آن می‌تواند رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد ولی مراجعه به سایتها و شبکه‌های اجتماعی نشان و مواجه شدن با انبوهی از آگهی‌های فروش ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با خشکشویی و یا واحدهای صنفی که با تغییر کاربری آگهی اجاره داده اند، حقیقت تلخ شرایط اقتصادی صنف خشکشویی و لباسشویی را نشان می‌دهد.

رجب زاده خاطرنشان می‌کند: یک واحد خشکشویی کوچک با داشتن ماشین لباسشویی و آبگیر و …حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده که با احتساب اجاره بها ۵ تا ۸ میلیون تومانی و حقوق کارگر و مالیات، قبوض آب، برق، گاز و تلفن اداره این واحد صنفی نیاز به ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان سرمایه دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم بازگشت سرمایه ادامه فعالیت در این رسته برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست به همین دلیل اقدام به لغو پروانه و یا تعطیلی واحد صنفی می‌کنند.

وی که از اقدامات حمایتی دولت گله مند است، در این باره می‌گوید: حداقل سرمایه و هزینه برای اداره یک واحد خشکشویی کوچک ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است اما مسئله اساسی این است که دولت حداکثر حمایت از این صنف را پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی به ازای هر کارگر تعیین کرده اما هنوز این وعده‌های حمایتی به مرحله عمل نرسیده است و بانک‌ها حاضر به پرداخت چنین تسهیلاتی نیستند.

 

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر