|
کدخبر: 106316

عامل افزایش قیمت گوشت مرغ چیست؟

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عملکرد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باعث شده تا مرغداران در تامین نهاده دچار مشکل شوند و اقدام به جوجه‌ریزی نکنند.

اصناف عامل افزایش قیمت گوشت مرغ چیست؟

جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در زمینه افزایش شدید قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: طی ماه گذشته در رسانه‌ها اعلام کردم به دلیل ضعف عملکرد سازمان پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین عدم تامین نهاده‌های دامی تعدادی از مرغدارانی که نقدینگی کافی در اختیار ندارند جوجه ریزی نمی‌کنند و تولید مرغ در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که وظیفه تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی را بر عهده دارد باید ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی را برای یک سال تا شش ماه پیش‌بینی و تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر اساس دستورالعمل تامین کالاهای اساسی و ذخیره استراتژیک عمل نکرده‌اند، افزود: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی نیاز ۵ تا ۱۰ روز کشور را تامین می‌کند، کمبود ذخیره نهاده‌های دامی تهدیدی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را از ۵ ماه گذشته تامین نمی‌کند، تصریح کرد: عدم تخصیص ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی باعث شده تا واردکنندگان اقدام به واردات نکنند، درحال‌حاضر تعداد بسیار زیادی کشتی حامل نهاده‌های دامی و کود شیمیایی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند و از تخلیه بار خودداری می‌کنند.

محمود زاده با تاکید بر اینکه نرخ ارز افزایش یافته و حدودا به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده، در چنین شرایطی واردات نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ گوشتی با ارز آزاد صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تولید محصولات را بالا می‌برد، عنوان کرد: باید توجه شود تداوم عدم تامین نهاده مورد نیاز دامداران و مرغداران قیمت گوشت مرغ را حتی می‌تواند به ۲۵ هزار تومان برساند.

 

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر