|
کدخبر: 106109 شاپور پشابادی

نایب رئیس اتحادیه قالیشویان در گفتگو با گسترش‌نیوز:

مراقب شگرد قالی‌شویی‌های غیرمجاز باشید + آخرین قیمت

نایب رئیس اتحادیه قالیشویان تهران: ثابت ماندن تعرفه باعث شده است که واحدها ضررده باشند. قیمت شستشوی هر متر قالی همچنان ۱۰ هزار تومان است. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها فقط خود را سرپا نگه داشته‌اند

اصناف مراقب شگرد قالی‌شویی‌های غیرمجاز باشید + آخرین قیمت

حجت محمدی کمسرخ، نایب رئیس اتحادیه قالیشویان درباره فعالیت قالیشویان آنلاین گفت: «بسیاری از قالیشویی‌ها آنلاین تحت نظر اتحادیه کار نمی‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها نمی‌شود. آدرس مشخصی ندارند و هیچ مسئولیتی تقبل نمی‌کنند و ما در اتحادیه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. حجم شکایات مردم از آنها زیاد است اما امکان بررسی و پیگیری نداریم».

حجت-محمدی

استعلام کنید

وی در ادامه افزود: «مردم برای اطلاع از قالیشویی‌های مجاز کافی است به سایت اتحادیه مراجعه کنند و اسم قالیشویی مدنظر خود را وارد کنند. نبود اسم و مشخصات قالیشویی به معنای غیرمجاز بودن آن است. هیچ‌یک از قالیشویی‌هایی که دفتر دارند غیرمجاز نیستند».

از تعرفه ۹۶ استفاده می‌کنیم

نایب رئیس اتحادیه قالیشویان در ارتباط با وضعیت کسب‌وکار اهالی این صمت به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «نرخنامه حدود ۳ سال است که تقریباً هیچ تغییری نداشته است. در این مدت، قیمت‌ همه کالاها و خدمات، چند برابر شده ولی ما همچنان از تعرفه سال ۹۶ استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال قیمت ماشین قالیشویی از ۳۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ شستشوی فرش حداکثر سه هزار تومان بیشتر شده است. قرار بود قیمت‌ها افزایش یابد اما هیچ اصلاحی انجام نشد. ثابت ماندن تعرفه باعث شده است که واحدها ضررده باشند. قیمت شستشوی هر متر قالی همچنان ۱۰ هزار تومان است. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها فقط خود را سرپا نگه داشته‌اند».

راه‌اندازی قالیشویی توصیه نمی‌شود

در حال حاضر تاسیس کارگاه قالیشویی توصیه نمی‌شود. نایب رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب گفت: «نرخ شستشوی قالی حداقل باید ۲۰ هزار تومان باشد اما فقط ۱۰ هزار تومان است. رکود اقتصادی و نبود همبستگی میان همکاران باعث شده است که بعضی از آنها قیمت‌ها را باز هم کمتر و کمتر کنند. زیر بار ضرر می‌روند، بلکه کمی گردش مالی داشته باشند».

چقدر سرمایه نیاز است؟

وی افزود: «سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی قالیشویی به این بستگی دارد که کارخانه قالیشویی دایر کنید یا نه. برای راه‌اندازی یک کارخانه قالیشویی حداقل ۲ میلیارد تومان نیاز است. اگر کارخانه اجاره‌ای باشد حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان نیاز خواهد بود. برای تهیه اقلام دیگر هم به ۵۰۰ میلیون دیگر هم نیاز است. البته اگر به شکل پیمانکاری عمل شود سرمایه موردنیاز برای خرید یا اجاره کارخانه منتفی می‌شود. عمده همکاران به شکل پیمانکاری کار می‌کنند. آنها سفارش‌ها را به کارخانه‌دار ارجاع می‌دهند. درصد پیمانکار و کارخانه دار به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی معمولا حدود پنجاه پنجاه است»

سوءاستفاده از نام برندهای معتبر

نایب رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در ادامه گفت: «هر چه سریع‌تر باید به وضعیت قالیشویی‌های غیرمجاز رسیدگی شود. آنها صرفا از طریق یک خط تلفن و یک کارت، شروع به کار می‌کنند. اگر اتحادیه هم اقدام به شکایت کند حداکثر کاری که انجام می‌شود آن است که خط تلفنشان مسدود می‌شود. تازه همین کار ساده هم چند ماه طول می‌کشد. همان‌طور که گفته شد اتحادیه امکان کنترل این واحدها را ندارد اما وقتی تخلفی انجام می‌شود اتحادیه را مسئول می‌دانند. متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه به قالیشویی‌هایی که هیچ دفتری ندارند اعتماد می‌کنند و زیان می‌بینند. بسیاری از سایت‌ها از اسامی و برندهای معتبری که ممکن است یک دهه برای خلق آنها زحمت کشیده شده باشند استفاده می‌کنند و اعتماد مشتری را جلب می‌کنند. اگر صاحب برند شکایت کند دو سال طول می‌کشد تا دادگاه به نفع او حکم صادر کند. حداکثر چیزی که نصیب او می‌شود آن است که فرد متخلف عذرخواهی می‌کند. اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صرفاً برای گرفتن حق عضویت به هرکسی مجوز فعالیت می‌دهد. از بازرسی و پیگیری هیچ خبری نیست. در این شرایط راه سوءاستفاده و تخلف باز است».

  • بی نام ارسالی در

    بی مسئولیتی درکشور بیداد میکنه وهر گروهی فکر جیب ومنبع درآمدزایی خودشه و چه بهتر که غیر قانونی کارتو انجام بدی چون اصلا نه بازرسی نه قانونی ونه نظارتی

  • محمد ارسالی در

    مسولان همه خابن ماشاله،،،ویافکر جیب ودرا مدوراحتی خودشون هستن،مردم هم که این پایی ن هرکی بفکره خویشه..بقول داریوش همه بهم بی اعتنا حتی به قلبه همدیگه،،کسی اگه کمک بخاد کی میدونه اون چی میگه...مسولان اگه از خاب خرگوشی بیدار نشن ایران ویران خاه دشد،

  • ناشناس ارسالی در

    یکی به این آقا بفهمونه ماشینی که شده130م یه کالای سرمایهایی که حداقل 10سال کارمیکنه

    • هادی ارسالی در

      خوب بعد ده سال باید یکی دیگه جایگزین کنن دیگه
      یعنی بد ده سال باید نزدیک 500 میلیون داشته باشن بتونن 4 تا ماشین جدید بخرن و یه سری وسایل

  • یوسف ارسالی در

    نه تنها دراین مورد بلکه درهمه کسب و کاره ا نظا رت نمیشود .واقعا برای سیستم اقتصاد ی کشور متاسفیم که هر مغازه داری قیمت هرج نسی را دل بخواهی تعیین میکنه و کسی نیست بگه چرا؟فقط یک جمله خلاصه بگم:وای به حال مردم.(ضعیف ترین وبیخیال ترین دولت)دولت آقای روحانی بوده و هست خدا رحم کنه.....

ارسال نظر