در حالی که مسکو و ریاض تمایلی به کاهش نرخ نفت در بازار جهانی ندارند، اما شکست آنها در توافق برای پایین نگه داشتن عرضه به یک جنگ نرخ بین آنها منجر شده است.
گسترش نیوز، روسیه و عربستان هیچ کدام نفعی در پایین آمدن نرخ نفت در بازار جهانی ندارند، اما لج و لجبازی بین این دو کشور ناشی از شکست برای توافق و کاهش عرضه نفت به بازار جهانی باعث شد تا روز گذشته خونینترین روز معاملاتی بازار نفت طی سالهای گذشته رقم خورده و نرخ این حامل انرژی به یک باره حدود ۳۰درصد سقوط کند.
حال این سؤال پیش میآید که چه کسی از این جنگ نرخ نفت بین دو غول نفتی، سود خواهد برد؟ در حالی روز گذشته نرخ نفت سقوط کرد که پیش از آن هم بازار به دلیل کاهش نرخ نفت به خصوص در چین ناشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر پایین آمدن تقاضای نفت در بازار روندی نزولی را در پیش گرفته بود. باید گفت که عدم موافقت روسیه با طرح عربستان برای کاهش عرضه فقط آتش نزولی بودن بازار را شعلهورتر کرد و باعث شد عربستان هم تلافی کند. سرگئی کوپیلوف، کارشناس ارشد مؤسسه مشاورهای BSC، میگوید: این جنگ نرخ نفت را مسکو به راه انداخت. با این حال روسیه خیلی منابع بیشتری برای سرپا نگه داشتن اقتصاد خود در برابر سقوط نرخ نفت در بازار جهانی نسبت به عربستان دارد و شرایط سعودیها در این زمینه متفاوت است. وی تاکید کرد: از یک طرف عربستان همانند روسیه به دنبال بالا رفتن نرخ نفت در بازار جهانی و در دست داشتن سهم بزرگی از بازار است. اما از طرف دیگر سعودیها بر خلاف روسیه نمیتوانند برای مدت زیادی در برابر پایین بودن نرخ نفت مقاومت کنند . آنها حاشیه امنیت کمتری در بودجه بندی خود نسبت به پایین آمدن نرخ نفت دارند. کامل وزنه، کارشناس لبنانی، معتقد است: یکی دیگر از نقاط ضعف خاندان سعودی وابستگی بالای بودجه این کشور به درآمدهای نفتی و کسری بودجه ۵۰ میلیارد دلار آنها است. اقتصاد روسیه هم در برابر بحران در نرخ نفت حساس است. با این حال مسکو اعلام کرده که منابع کافی برای حمایت از اقتصاد خود در صورتی که شرایط برای سالها به همین شکل ادامه یابد، را دارد. با این حال اما زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک از این دو غول نفتی میتواند بودجه خود را در برابر چنین رویدادهایی متعادل نگه دارد. روسیه برای رد کردن پیشنهاد عربستان در پایین آوردن عرضه نفت به بازار دلیل داشت . در حالی که گروه اوپک و مستعدان نفتی این سازمان نظیر روسیه تلاش میکردن تا با توجه به مازاد عرضه نفت به بازار با پایین نگه داشتن عرضه نرخ را بالا ببرند شرکتهای نفتی امریکایی با تولید بیشتر نفت شیل، بلافاصله جای آنها را در بازار میگرفتند و البته همین شرکتها هستند که از شرایط کنونی بیشترین خسارت را خواهند دید. کارشناسان هشدار دادند در صورتی که شرایط به همین منوال پیش برود شرکتهای نفتی امریکایی نجات پیدا نخواهند کرد، چرا که تولید نفت شیل هزینهای به مراتب بیشتری نسبت به تولید نفت در عربستان و روسیه دارد. از سوی دیگر در صورتی که این شرکتها سقوط کنند سرمایهگذاری در حوزه نفت شیل امریکا نیز به پایان خواهد رسید. کوپیلوف میگوید: تولیدکنندگان کوچک امریکایی که روی تولید گران نفت شیل، متمرکز شدهاند سرنوشت بدی خواهند داشت و در نتیجه شاهد آن هستیم که سرمایهگذاری در این حوزه نیز از بین خواهد رفت. شرکتهای نفتی بزرگ امریکایی نظیر شورون و اگزون موبیل، البته خواهند توانست به فعالیتهای خود در حوزه نفت شیل ادامه دهند، اما بسته شدن شرکتهای کوچک نفتی در امریکا میتواند به از بین رفتن مازاد عرضه موجود در بازار جهانی منجر شده و در نهایت ثبات را به بازار برگرداند. حدود دو سال طول خواهد کشید تا این شوک درمانی از سوی روسیه و عربستان مثمر ثمر واقع شده و شرایط را تغییر دهد. کوپیلوف میگوید: در آن زمان است که اوپک و روسیه دوباره پای میز مذاکره خواهند آمد.
منبع: فارس