نایبرئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور معتقد است با وجود آمادگی کامل شرکتهای خصوصی برای حضور در عرصه رقابتی ICT، فعالیت خصولتیها کار را برای این بخش دشوار کرده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، باقر بحری در گفتوگو با روزنامه «گسترش تجارت» اظهار کرد: نیاز به حضور بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات، نیازی اساسی و بهمثابه نیاز انسان به نور آفتاب است. البته ازنظر آماری تعداد شرکتهای خصوصی فعال در این عرصه رو به افزایش است، بااینحال معتقدم کلیدیترین شاخههای ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در دست خصولتیها قرار دارد که درواقع همان بخش دولتی است و بخش خصوصی درواقع از فعالیت در این حوزه بازمانده است.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات هیچکدام بهطور کامل خصوصی نیستند و درصدی از هرکدام به بخش دولتی تعلق دارد، افزود: با نگاهی به شرکتهای خصوصی میتوان دید که تمام شرکتهای بزرگ بهنوعی نیمهدولتی به شمار میآیند. البته شرکتهای خصوصی برای تغییر اندازه و ورود به عرصه رقابت آمادگی کامل دارند. به زبان ساده آمادگی بخش خصوصی را میتوان به جنگل تعبیر کرد که بهمحض بارش باران، فضای شادابی پیدا میکند.
بحری در پاسخ به این پرسش که آیا روزی فرامیرسد که شرکتهای به طور کامل خصوصی در شاخههای کلیدی فناوری اطلاعات فعال شوند، اظهار میکند: فرق این دولت با دولتهای قبلی آن است که حداقل بحث افزایش فعالیت بخش خصوصی را ابراز میکند. به همین دلیل به نظر میرسد این ابراز صریح، مقدمهای برای عمل کردن باشد، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و آن اینکه هیچ اقدام عملی برای تحقق این شعار انجام نشده و همهچیز در حد همین دعوت زبانی باقیمانده است.
نایبرئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در بیان راهحلهای گسترش فعالیت بخش خصوصی به کمک دولت اظهار کرد: برای گسترش فعالیت بخش خصوصی، پیش از هر چیز باید اندازه این شرکتها بزرگ شود؛ روندی که نیاز به حمایت همهجانبه دولت دارد. بهویژه آنکه در میان شرکتهای بزرگ رقبای بسیار جدی به نام خصولتیها حضور دارند که علاوه بر سرمایه بالا، پرداخت بیمه و مالیات آنها نیز با شرایط ویژه انجام میشود.
وی ادامه داد: آنان با استفاده از امکانات وسیع دولتی، شرایطی را پدید آوردهاند که در عمل شرکتهای خصوصی واقعی، توان رشد و رقابت با آنان را نخواهند داشت و اگر دولت به دنبال تحقق وعدههایش است، باید پیش از هر چیز فکری به حال آنان کند.