رییس کل گمرک ایران گفت: روزانه حدود ۴۰ هزار نفر از مرزها تردد میکنند. تردد افراد، ورود و خروج کالاها از مرزهای غربی، شرقی و جنوبی و شمالی کشور اهمیت جدی دارد و اگر امروز در منطقه خاورمیانه از امنیت برخوردار هستیم به همت نیروهای امنیتی و نظامی کشور است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از صداوسیما، مسعود کرباسیان بیان کرد: در چند سال اخیر سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به تعامل مردم و گمرک کمک کرده است. در حالی که اهداف مشخصی را دنبال میکنیم، هدف اصلی این سامانه، جلوگیری از اتلاف زمان، حذف اسناد کاغذی و برقراری ارتباط الکترونیک با سازمانها برای اخذ مجوز و... است. کرباسیان افزود: توقع جدی تمامی مسئولان نظام مبارزه با قاچاق کالا است بنابراین وظیفه گمرک، مبارزه با قاچاق کالا است. گمرک اجازه نمیدهد منافع ملی کشور دستخوش سودجویی عدهای با گریز از قانون شود. رییس کل گمرک گفت: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و ظرف چند ماهه امسال، همکاریهای خوبی با ترکیه و بلغارستان در خصوص ترانزیت مواد مخدر داشتیم. به همت همکاران گمرک توانستهایم بیش از یک صد تن پیش ساز و مواد مخدر را کشف کنیم. یکی از نمونههای آن، کشف ۵۰۰ کیلوگرم هروئین جاسازیشده بود. وی افزود: بنابراین زمانی که از گمرک صحبت میشود منظور ۱۵۰ گمرکی است که در همه نقاط کشور حضور دارند و مرزبانی میکنند و مردم توقع دارند تمامی کالاها و عملیات تجاری و مسافری از مسیر این گمرکات عبور کنند و این باید در چارچوب مقررات ابلاغشده به گمرک انجام شود. به گفته کرباسیان، گمرک جزو قدیمیترین سازمانهای کشور است که بالغبر ۱۲۰ سال سابقه اداری دارد. البته پیش از آن به عنوان دروازههای ورودی شهرها بوده که حتی عوارض ورودی و شهری نیز گرفته میشده و براساس آن حکومتها شهرها را اداره میکردند.