رئیس اتاق بازرگانی سمنان با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت یازدهم اظهار کرد: واگذاری امور به بخش خصوصی در ۴سال گذشته نسبت به دیگر دولتها به مراتب درستتر و منطقیتر اعمال شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش ،روزنامه گسترش تجارت نوشت:علی اصغر جمعهای افزود: هنوز سایه شوم خصولتیها بر دولت وجود دارد که اصلاح این موضوع کار سخت و دشواری است، اما به این معنی نیست که نشدنی باشد. وی با بیان اینکه دولت یازدهم از همان ابتدا برنامهها و اولویتهایی در این باره اعلام کرده بود، تصریح کرد: دولت به خوبی توانست تلاش خود را بر این موضوع معطوف کند. رئیس اتاق بازرگانی سمنان درباره صادرات و اظهارات اخیر رئیسجمهوری در جمع فعالان اقتصادیِ، مبنی بر نداشتن تاجر واقعی، گفت: دولتها نگذاشتند صادرکننده و تاجر واقعی در قالب بخش خصوصی داشته باشیم چون زمینه را برای فعالیتهای تجاری فراهم نکردند.
جمعهای ادامه داد: زمانی ما یعنی بخش خصوصی به صورت گسترده عمل میکنیم که زیرساختها فراهم باشد و حمایتهای لازم را داشته باشیم. به عنوان نمونه نشانهای بزرگ صنایع غذایی توان رقابت و حضور در بازارهای خارج را دارند که به معنای این است که اگر به بخش خصوصی میدان بدهند و فضا را باز کنند امکان رونق و موفقیت هم وجود دارد. این در حالی است که رقبای خصولتی با قدرت، زمینه رقابت را میگیرند و درحالحاضر واحدهای کوچک و متوسط به سختی میتوانند عرض اندام کنند و بنابراین باید تجمیع شوند و هلدینگهای صادراتی تشکیل دهند.
به گفته وی، شرکتهای کوچک و متوسط به تنهایی نمیتوانند هزینهها را تامین و بازاریابی کنند پس باید این فرهنگ را ایجاد کرد که چندین واحد یک شرکت بازرگانی بزرگ را شکل دهند.رئیس اتاق بازرگانی سمنان با اشاره به فرصت ایجاد شده در قطر اظهار کرد: چقدر بخش خصوصی توانمند ایجاد کردیم که از فرصتها نهایت استفاده را ببرند؟ زمانی که موضوع قطر پیش آمد باید به سرعت مانند ترکیه که در همه جا حضور مییابد، عمل میکردیم اما این نشان از نقص ما دارد که البته تحمیل شده است. به عنوان نمونه مگر شرکتهای خصوصی خدمات فنی و مهندسی کشور از دیرباز فعالیت ندارند و قدرتمند نیستند؛ پس چرا پروژههای عمرانی را به شرکتهای خصوصی خودمان نمیدهند؟