مهدی یوسف خانی - رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی
خالص فروشی در اصناف اهمیت ویژهای دارد. موضوعی که در بین کسبهای که اقلام غذایی به فروش میرسانند بیشتر مشاهده میشود.ازاینرو اصناف باید برای اجرای این مهم تلاش کنند تا حقوق مصرفکنندگان ضایع نشود. این در حالی است که متاسفانه شواهد بازار حاکی از آن است که برخی از فروشندگان مواد غذایی از جمله مواد پروتئینی و برخی از اعضای اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نرخ تمام شده کالای قابل فروش را با محاسبه وزن بستهبندی کالا محاسبه میکنند و مصرفکننده مکلف به پرداخت هزینهای متشکل از هزینه کالای قابل عرضه به علاوه قسمت محاسبه شده بر اساس وزن بستهبندی یا ظرف حاوی کالا میشود.این در حالی است که براساس قانون بستههای پلاستیکی جزو ابزار کار فروشنده ماده غذایی به شمار میرود و نباید نرخ آن محاسبه شده و در نرخ نهایی کالای قابل فروش منظور شود.اگر بپذیریم که در روند فروش، نرخ ظروف بستهبندی کالا نیز محاسبه شده و به نرخ نهایی کالا اضافه شود؛ باید بپذیریم که هزینههای دیگر مغازه یا مکان کسب نیز بر دوش مشتری و مصرفکننده گذاشته شود. این استدلال قابل پذیرش نیست و منجر به ضایع شدن حقوق مصرفکنندگان میشود. بنابراین با قاطعیت باید بر این نکته تاکید داشت که این مسئله یک تخلف اساسی به شمار میرود و باید این موضوع در روند فروش محصولات در بازار حل شود چراکه مصرفکننده باید برای وزن خالص جنس پول پرداخت کند و هزینه بستهبندیها و ظروف حامل مواد قابل فروش نباید بر دوش مصرفکنندگان بیفتد. این عرف بازار نیز این اصل حاکم است که فروشنده منصف باید وزن جعبه را از کل نرخ فروش کالا کسر کند و اگر چنین روندی طی نشود در حقیقت تخلف شده است. اما این روند تنها یک طرف معامله بازار را نشان میدهد و وجه دیگر این روند نقش بازرسان اتحادیه است. بدون شک بازرسان اتحادیهها توان و قابلیت لازم برای کنترل و اعمال تدابیر لازم در راستای ممانعت از اجرای این دست از تخلفها را دارا هستند؛ اما پیشنهاد مشخص آن است که خود مصرفکنندگان در صورت مشاهده این تخلف سکوت نکنند و با اتحادیه مربوط و تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و شکایت خود را اعلام کنند. درست است که رسیدگی به این تخلفها بر دوش بازرسان اتحادیهها و اتاق اصناف ایران است اما ناگفته نماند که بهترین بازرس که هر ساعت در برخورد و تعامل مستقیم با کسبه هستند خود مردم و مشتریاناند. ازاینرو لازم است که مصرفکنندگان در صورت مشاهده تخلف واحدهای صنفی سکوت نکنند چراکه سکوت آنها باعث میشود کاسب متخلف به تخلف خود ادامه بدهد. پس بهترین بازرس مردم هستند اما به دلایل مختلف که چندان روشن نیست مصرفکنندگان گزارشی از این تخلف نمیدهند.