|

واردات ۴۰۰ میلیون دلاری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی به کشور

فهرست محتوا

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت گفت: در حوزه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار در بخش صادرات و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش واردات کار شده است.

گسترش نیوز- مهشید نیاززاده عصر امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان، با اشاره به سابقه بیش از ۶۰ سال صنعت تاسیسات در کشور، اظهار کرد: ایران در آسیا بعد از ژاپن، کره، ترکیه، چین و هند در رتبه پنجم در این حوزه قرار دارد. همچنین ایران بر اساس اطلاعات ترندمپ در زمینه واردات رتبه ۵۰ و در زمینه صادرات در رتبه ۸۳ قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همت شرکت‌های داخلی این رتبه بهبود یابد و برگزاری این نمایشگاه‌ها الگویی برای سایر شهرها باشد.

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با بیان اینکه صنایع متعددی از جمله هتلداری، بیمارستان، صنایع غذایی و دارویی به صنعت تاسیسات وابسته هستند، تصریح کرد: بیشتر استان‌ها از جمله تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، البرز و قزوین در این نمایشگاه حاضر هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه در سطح کشور فعال است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال بالای ۵۰ هزارنفر را فراهم کرده اند، افزود: عمق ساخت در کشور در محصولات گرمایشی بالای ۹۰ درصد و عمق ساخت در کالاهای سرمایشی و گرمایشی بالای ۷۰ درصد است.

نیاززاده از برگزاری نمایشگاه میز ساخت داخل در مورد تاسیسات در بهمن ماه در تهران خبر داد و گفت: میز ساخت داخل در صنایع بسیاری مانند پتروشیمی و خودرو فعال است. امیدوارم بتوانیم عمق ساخت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات بازار هدف حوزه CIS و همسایگان هستند و صادرات اندکی نیز به اروپا به خصوص اسپانیا و ایتالیا انجام می‌شود که مهم‌ترین اقلام صادراتی یخچال‌های ویترینی، فن پکیج رادیاتور و دیگ‌های چدنی هستند. همچنین در پروژه‌های عراق نیز بسیاری از واحدها تولیدکنندگان چیلر و هواساز هستند.

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به رشد صادرات در سال ۹۷، گفت: سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار در بخش واردات و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش صادرات انجام شده است که ۳۰ درصد آن شامل اجزا و قطعاتی مانند کمپرسور و سهم تامین بازار داخل بالای۷۰ درصد است.

وی سبد تاسیسات کشور را حائز اهمیت دانست و افزود: امکان پیشرفت این حوزه فراهم است، زیرا بازار مناسبی در کشور و اطراف ما وجود دارد، علاوه بر این نیروهای تحصیل کرده بسیار زیادی در کشورمان وجود دارد که این افراد می‌توانند آرندی را افزایش دهند و ارزش افزوده در صنعت را بالا ببرند، همچنین ایران مناطق آب و هوایی متنوعی دارد و می‌توانیم از این فرصت‌ها در کشور به خوبی استفاده کنیم.

نیاززاده گفت: بعد از ترکیه جایگاه دوم را در منطقه داریم و امید است تا افق ۱۴۰۴ به مقام نخست برسیم، همچنین به واسطه تکمیل زنجیره تامین و تعمیق ساخت داخل میزان ارزبری را کاهش دهیم و بتوانیم بازارهای جدید صادراتی پیدا کنیم و با افزایش خدمات پس از فروش، مصرف گازهای مخرب در کشور کاهش یابد.

وی اظهار کرد: برای تحقق این اهداف باید چالش‌ها شناخته و بسیاری از مشکلات در داخل کشور حل شود. به همین منظور کمیته‌ای در وزارت صنایع ایجاد شده و از همه خواستار مشارکت در این کمیته هستیم.

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با تاکید بر ضرورت گمرک تخصصی در صنعت تاسیسات، گفت: متاسفانه بسیاری از استانداردهای ما به روز نیستند. علاوه بر آن به دلیل مشکلات تحریم در دریافت سرتیفیکیت‌های جهانی دچار مشکل هستیم، به همین منظور تولیدکنندگان دچار مشکل می‌شوند.

منبع: ایسنا

واردات ۴۰۰ میلیون دلاری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی به کشور
کد خبر: ۸۰۹۳۷
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
ارسال نظر
captcha

آخرین اخبار

مالمو
مالمو