یک کارشناس بورس معتقد است مهمترین شرایط ورود به فرابورس، شفافیت در دفاتر حسابرسی و مالیاتی است که باید از سوی علاقهمندان به حضور در این بازار رعایت شود چراکه سهام در حقیقت مهمترین و اصلیترین اوراق در بازار سرمایه به شمار میآید و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، زمستان سال گذشته در تفاهم سازمان نظام صنفی رایانهای با بورس توافق شد تابلوی بنگاههای کوچک و متوسط (SME) و استارتآپهای فناوری اطلاعات در بورس شرکت داده شود. پیش از این شرایط برای حضور این شرکتها بسیار دشوار بود.
عباسعلی حقانینسب در گفتوگو با «گسترش تجارت» درباره مزایای ورود شرکتهای کوچک به فرابورس اظهار کرد: با راهاندازی تابلو برای ورود شرکتهای کوچک به فرابورس، تلاش شد راهی برای کمک به رشد این دسته از شرکتها فراهم شود.
این کارشناس حوزه بورس افزود: این روند سالهاست که در دنیا آغاز شده است و هرچندکه در ایران کمی دیر به این فکر افتادیم اما اگر قرار است به رشد شرکتها کمک کنیم و به کارهای بزرگ دست به بزنیم، ورود به بورس و فرابورس بهترین راه به نظر میرسد.
وی ادامه داد: البته در این مسیر موانعی هم وجود دارد، از جمله اینکه به دلیل اندازه کوچک این شرکتها، ممکن است نرخ معاملاتی آنان مورد دستکاری و تغییرات قرار بگیرد، اما این مساله چندان دردسرساز نیست و با نظارت و آموزش میتوان رفع کرد. اما بزرگترین مانع مقررات نامناسب بازار مانند دامنه نوسان و حجم آن است که با وجود وعدههای مسئولان، هنوز رفع نشده است.
حقانینسب درباره چالشهای دامنه نوسان گفت: با گذاشتن دامنه نوسان در بازار پایه، زمینه دستکاری و تغییرات فراهم شد که باید فکری به حال آن کرد و با تعیین مقررات نسبت به کنترل این نوسانها اقدام کرد. یکی از راههای کنترل این نوسان آموزش به خریداران است. اگر خریداران حرفهای و آموزشدیده باشند، هرسهامی را با هر قیمتی نمیخرند و بازار به ثبات نزدیک میشود.