دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایرانی گفت: اعمال سیاست ممنوعیت واردات در فصل برداشت محصول، منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ برنج تولید داخل شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، مسیح کشاورز با اشاره به اینکه طبق برآوردها ماهانه باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج تامین و وارد شود درحالی که کمتر از میزان لازم وارد میشود، اظهار کرد: اکنون مصرف سالانه برنج کشور ما ۳.۲ میلیون تن است که بین ۱.۷ تا ۲ میلیون تن از تولیدات داخلی و ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات باید تامین شود بنابراین ما برای تامین نیاز داخلی چاره جز واردات نداریم. به گفته وی، مصرف سرانه برنج در کشور ما بین ۴۰ تا ۴۱ کیلوگرم در سال است. وی افزود: این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی با اجرای طرح انتزاع اقدام به سیاستگذاری ممنوعیت واردات در فصلهای برداشت محصول شد که این میزان واردات کفاف نیاز داخلی را نمیدهد. وی تصریح کرد: اما این ممنوعیت طولانی شد به طوری که در سال ۹۳ ممنوعیت واردات برنج به ۱۴ ماه و در سال ۹۵ به هشت ماه رسید که موجب کسری این محصول در کشور شد. این مقام مسئول در بخش واردات درباره خرید گران برنج خارجی افزود: با اجرای سیاست ممنوعیت واردات دیگر خارجیها میدانند که ما چه زمان هایی میتوانیم برنج را خریداری کنیم بنابراین اقدام به افزایش قیمتها میکنند که واردکنندگان توان خرید برنج خارجی با نرخ بالا را ندارند زیرا افزایش قیمت برنج خارجی در داخل کشور به نفع مصرفکنندگان و اقشار کم درامد نیست. به گفته وی، همچنین این امر موجب از دست رفتن بازارها میشود که با توجه به شرایط منطقه این تهدیدی برای کشور ما محسوب میشود. وی افزود: خوشبختانه دولت امسال تعرفه واردات برنج را به ۲۶ درصد رساند که همین امر موجب کاهش ورود کالای قاچاق شده است. به گفته وی، طی پنج ماه اخیر ورود برنج قاچاق نداشتهایم. کشاورز تمامی این عوامل را در افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ برنج تولید داخل موثر دانست و گفت: اکنون هرکیلوگرم برنج کیفی ایرانی با قیمت هایی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارریال و برنج پرمحصول با نرخهای بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزارریال عرضه میشود. وی افزود: پنج ماه گذشته (بهمن سال ۹۵ تاکنون) نزدیک ۴۰۰ هزارتن برنج به کشور وارد شده که نزدیک ۲۰۰ هزارتن آن مربوط به مدت مذکور سال گذشته و ۲۹۳ هزارتن مربوط به امسال است.