هفتمین دور از مذاکرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سطح معاون وزیر و در قالب هیات ۳۳ نفره و در دو روز در تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، در هفتمین دور از مذاکرات، معاونان وزرای صنعت و کشاورزی از ۵ کشور عضو اتحادیه با قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائممقام وزیر جهاد کشاورزی، تعرفۀ ترجیحی اقلام کشاورزی و صنعتی را مورد بحث و بررسی قراردادند و دو طرف خواستار اولویت تجارت از سوی کشور مقابل شدند با این شرط که تعرفۀ ترجیحی آسیبی به تولیدات کشورها وارد نیاورد. مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در آغاز نشست، بر علاقمندی ایران به نهایی شدن مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب همکاریهای مشترک اشاره کرد و گفت: در مذاکرات بیشکک اعلام کردیم که خواهان توسعه روابط با کشورهای اوراسیا هستیم و از جایگزین کردن کشورهای اوراسیا در فهرست اقلام وارداتی و توسعه بازارهای صادراتی با تعرفههای ترجیحی استقبال میکنیم. وی در ادامه افزود: با توجه به محور این مذاکرات که اولویت قائل شدن برای تجارت دو طرف و لطمه نزدن به تولیدات است، از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز انتظار داریم که با رعایت راهبرد برد-برد با وضع تعرفههای ترجیحی، بیش از پیش فرصتی نیز به شرکتهای فعال اقتصادی برای حضور در بازارهای یکدیگر بدهیم. خسروتاج پذیرش این توافق را از طرف همه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضروری خواند و افزود: تلاش کنیم هیچ یک از کشورها را با فشار مجبور به پذیرش تعرفه ترجیحی نکنیم چرا که این توافق باید برای همه و در سطح کلان برد-برد باشد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان اظهار کرد: حداقل ۵۰% از اقلام تجارت فعلی ما با کشورهای اوراسیا باید مشمول این موافقتنامه شود و ۵۰% دیگر نیز با افزودن کالا جدید و وضع تعرفههای ترجیحی دیگر در آینده سبب توسعه روابط دوطرف در زمینههای تجاری خواهد شد. بر اساس این گزارش، ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با عضویت ۵ کشور روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و بلاروس، تا به حال چندین دور مذاکره در سطوح مختلف کارشناسی و معاون وزیر برگزار کرده است که به گفته کارشناسان، مذاکرات چند جانبه، به دلیل تفاوت ساختار اقتصادی کشورها یکی از دشوارترین و پیچیدهترین نوع مذاکرات است.