عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، با انتقاد از افزایش شدید هزینههای درمان اظهار کرد: هزینههای درمان شاغلان و بازنشستگان کارگری در ماههای اخیر به اندازهای افزایش یافته که این افراد با وجود پرداخت حق بیمه و کسر هزینه بیمه تکمیلی، همچنان در دریافت خدمات درمانی با مشکلات فراوانی روبهرو هستند و بخش قابل توجهی از هزینههای دارو و درمان به آنها تحمیل میشود.
وی در ادامه به موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان و طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: طرح الزام یکی از مهمترین تکالیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی به شمار میرود، اما متأسفانه از زمان تصویب آن در سال ۱۳۶۸، به دلیل تعهداتی که برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد میکند، بخش قابل توجهی از این قانون همچنان اجرا نشده است.
کریمی افزود: در صورتی که این طرح به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات درمانی بازنشستگان و همچنین بخش مهمی از هزینههای سنگین درمانی آنها کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به روند افزایشی هزینههای درمان تصریح کرد: افزایش تعرفههای پزشکی، رشد قیمت تجهیزات و خدمات بیمارستانی، بالا رفتن هزینههای آزمایشگاهی و پاراکلینیکی و همچنین افزایش نجومی قیمت داروها، موجب شده دسترسی بازنشستگان به خدمات درمانی نسبت به گذشته دشوارتر شود.
دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین ادامه داد: این افزایش قیمتها در شرایطی رخ داده که حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم و هزینههای واقعی زندگی افزایش پیدا نکرده است. همین موضوع موجب شده شکاف قابل توجهی میان درآمد بازنشستگان و هزینههای درمانی آنها ایجاد شود.
وی تأکید کرد: در نتیجه این شرایط، بسیاری از بازنشستگان ناچار شدهاند درمان خود را به تعویق بیندازند یا از دریافت برخی خدمات ضروری درمانی صرفنظر کنند.
این فعال کارگری در پایان به کاهش خدمات نظارتی دولت در بخش درمان اشاره کرد و گفت: زمان آن رسیده که مسئولان به جای تماشای شرایط موجود و تلاش برای دیده شدن از طریق مصاحبههای مکرر، نظارت خود را برای رفع مشکلات مردم بهویژه در حوزه درمان افزایش دهند و مراکز درمانی را ملزم به ارائه خدمات بهتر به مردم کنند.
کریمی خاطرنشان کرد: طبیعی است که در نبود نظارتهای مؤثر دولتی، سازمانهای بیمهگر تنها آن دسته از قوانین و مقرراتی را اجرا کنند که برای آنها منفعت بیشتری به همراه داشته باشد.