چندی پیش رئیس سازمان چای کشور پیش بینی کرد که با توجه به فعالیتهای سازمان چای کشور و همت چایکاران در بهبود و ارتقای کیفی تولید، درصورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی شاهد افزایش ۱۰درصدی محصول چای در سالجاری باشیم.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت نوشت: این پیشبینی درحالی از سوی محمدولی روزبهان مطرح شد که فعالان این حوزه چندان امیدی به تحقق رشد محصول تولیدی چای ندارند. فعالان این حوزه بر اینباورند که بخشی از باغهای چای به علت بیتوجهی دولت نهم و دهم به بخش تولید و بیانگیزگی تولیدکنندگان، رها شده است. همین مسئله باعث شد که باغهای آباد چای به جنگلهای مخروبه تبدیل شوند و از آنها بهرهوری نشود. اما در دولت تدبیر و امید خرید برگ سبز چای بیش از ۱۲۵درصد افزایش نرخ به خود دید و این کمک باعث شد بخشی از باغهای رها شده دوباره در صف تولید قرار بگیرند. اما با این وجود افزایش ۱۰درصدی تولید چای چندان با واقعیت مطابقت ندارد. باغهای زیادی هستند که هنوز احیا نشدهاند و شرایط آبو هوایی نیز برای افزایش تولید مساعد نیست. رئیس اتحادیه چایکاران کشور میگوید: برخی از مسئولان این ادعا را مطرح میکنند که در امسال خواهیم توانست میزان تولید چای در کشور را حدود ۱۰درصد افزایش دهیم، اما باید بگویم که این ادعا چندان با واقعیت مطابقت ندارد. چراکه هنوز برای بالا بردن میزان تولیدات باغی به باغهای چای اضافه نشده است. در سالهای گذشته به دلیل بیتوجهی به باغهای چای، تولید چای برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشت از اینرو آنها باغهای خود را رها کردند و این باغها درنهایت به مخروبه تبدیل شدند. ایرج هوسمی بابیان اینکه دولت تدبیر و امید نسبت به تولید چای توجه بیشتری کرد بیان میکند: در این دولت نرخ برگ سبز افزایش چشمگیری به خود دید و همین مسئله باعث شد تا برخی از تولیدکنندگان باغهایی که از رده تولید خارج شده بودند برای احیای آنها تلاش کنند. اما هنوز باغ جدیدی برای کاشت چای در نظر گرفته نشده است. پس زمانی ادعای افزایش ۱۰درصدی تولید باورکردنی است که تمام باغهای مخروبه را آباد کنیم. وی با تاکید بر این نکته که افزایش ۱۰درصدی تولید چای در این مقدار از زمین ممکن نیست میگوید: درصورتی شاهد افزایش تولید چای در این زمینها خواهیم بود که شرایط آبوهوایی مساعد باشد. متاسفانه تا به امروز هوای مساعد نداشتیم که همین امر سبب شده تاحدودی شاهد افت تولید چای در کشور باشیم. سرما به باغهای ما آسیب وارد کرده و چین برگها با ۱۵ روز تاخیر روبهرو شد. از اینرو میتوان گفت که حجم برگ برداشتی کمتر از سالهای گذشته است. جولان چای وارداتی در بازار این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه چای اقلام پایین را صادر میکنیم میگوید: چای در کیفیتهای متفاوت در ایران تولید میشود، از اینرو باید بگویم که همه چایهایی که در ایران تولید میشوند مرغوب نیستند. درصدی از برگ سبزی که به کارخانهها میرود از آن چای ممتاز تولید میشود، از چای ممتاز که بگذریم چای تر و چای باروتی نیز تولید میکنیم که میدانید این چایها چندان مرغوبتی ندارند. از اینرو به خارج مرزهای ایران صادر میشوند. البته باید توجه داشته باشید که این چایها با چای سنواتی متفاوت هستند. هوسمی با بیان اینکه چایهای باروتی قابلیت مصرف دارند میگوید: این چایها قابلیت مصرف دارند اما در داخل چندان مورد استقبال قرار نمیگیرند. نرخ چای ممتاز در ایران از کیلویی ۴۰ هزار تومان شروع میشود، این در حالی است که چای ۷هزار تومانی نیز در کشور عرضه میشود. هرکدام از این چایها مصرفکنندگان خود را دارند. بدون تردید فردی که درآمد بالایی ندارد نمیتواند چای کیلویی ۴۰ هزار تومان خریداری کند. به گفته رئیس اتحادیه چایکاران کشور میزان مصرف چای در ایران با میزان تولید چای مطابقت ندارد از اینرو تا آنجا که امکان دارد از صادر کردن آن اجتناب میکنیم. چهارپنجم چای موردنیاز کشور وارداتی است. از پرداخت مطالبات تا ساماندهی چای سنواتی وی در ادامه درباره تکلیف چای سنواتی در کشور میگوید: در گیلان حدود ۵۰ هزار تن چای سنواتی وجود دارد. این چایها در انبارها دپو شدهاند. چراکه مسئولان بهداشت گواهی دادهاند که این چایها غیرقابل مصرف هستند و مصرفشان زیانبار است و باید تبدیل به کمپوس و کود شوند. البته اگر افرادی خواهان خرید این چایها باشند باید تعهد بدهند که این چایها را از مرز خارج و برای تولید کالاهای غیرخوراکی استفاده میکنند. در این حالت خرید و فروش چای سنواتی بلامانع است. به گفته هوسمی برخی چای سنواتی را از مرزهای ایران خارج و در بستهبندی جدید برای مصرف داخلی وارد کردهاند یا چای سنواتی را به کشورهای دوردست که چندان اطلاعی درباره کیفیت چای ندارند صادر کردهاند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه تمام مطالبات گذشته چایکاران پرداخت شده است میگوید: همچنین مقداری از مطالبات سال ۹۶چایکاران پرداخت شده است و در مجموع چایکاران رضایت خود را نسبت به پرداخت مطالباتشان اعلام کردهاند. رئیس اتحادیه چایکاران کشور میگوید: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف به خرید برگ سبز چای است و به عبارتی خرید این محصول از سوی دولت تضمین شده است و سازمان چای نیز مامور و متولی خرید برگ سبز است. هوسمی تصریح میکند: همچنین لازم است به این نکته اشاره کنم که نرخ چای در ماه مبارک رمضان تغییر نکرده و ما شاهد افزایش نرخ چای تا پایان ماه مبارک نخواهیم بود. البته اگر برخی نوسانات نرخ را مشاهده کردید از سوی بازاریان اعمال شده است چراکه دولت تغییری در نرخ چای اعمال نکرده است و این تغییرات بیشتر به دلیل برخی سودجویان است که میخواهند با افزایش تقاضا قیمتها را بالا ببرند. امید به افزایش تولید اما رئیس سازمان چای در ارتباط با برخی اظهارنظرهای فعالان این حوزه، مبنی بر امیدوار نبودن به افزایش تولید چای در امسال میگوید: افزایش تولید چای در ایران چندان دور از انتظار نیست و نمیتوان گفت که افزایش تولید چای نخواهیم داشت. لازم به یادآوری است که تولید چای در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴در حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است پس با قاطعیت میتوان گفت که احتمال افزایش تولید چای وجود دارد. محمدولی روزبهان با بیان اینکه افزایش تولید چای مشروط به مساعد بودن شرایط آب و هوا است میگوید: اگر بارندگی در خرداد امسال به میزان کافی باشد، افزایش ۱۰ درصدی تولید چای را خواهیم داشت که البته در امسال اولویت ما افزایش کیفیت چای است. روال این است که با افزایش کیفیت، کمیت کاهش پیدا میکند اما وقتی کیفیت برای ما اهمیت داشته باشد برگهای جوانتر و کوچکتری تولید خواهیم کرد. به گفته وی برگه درجه یک کیلویی ۲ هزار و ۶۲۴تومان به فروش میرسد. روزبهان میگوید: البته تمام تلاش ما این است که علاوه بر افزایش تولید، کیفیت چای را نیز ۱۰ درصد ارتقا دهیم. ضمن اینکه چای بعد از آب دومین نوشیدنی محبوب در ایران و جهان است و بهترین چای را نیز مردم ایران مصرف میکنند. افزایش کیفیت با احیای سازمان چای وی درپاسخ به این پرسش که آیا برنامهای برای مصرف چای تولید داخل در نظر گرفتهاید که مازاد تولید به سرنوشت چای سنواتی دچار نشود، میگوید: دپو شدن چای چندان به افزایش تولید ارتباطی ندارد. یکی از دلایل دپوی چای تعطیل شدن سازمان چای بود که تاثیر محسوسی در کیفیت چای داشت، اما با شروع دوباره فعالیت این سازمان بین سالهای ۹۳ تا ۹۶ بر کیفیت چای تمرکز بیشتری کردیم. روزبهان بابیان اینکه ایرانیان به دنبال مصرف چای باکیفیت هستند میگوید: چای تولید شده در ایران تنها چای بدون سم در جهان است و اگر بتوانیم کیفیت این محصول را بالاتر ببریم بازارهای جهانی استقبال خوبی از چای ایرانی خواهند کرد و چای تولید شده ایرانی را مصرف میکنند. رئیس سازمان چای با بیان اینکه دانش تغذیهای مصرفکنندگان بالا رفته است میگوید: مصرف چای ایرانی در ۲ سال اخیر ۶۰درصد افزایش داشته و این مهم به این دلیل است که مصرفکنندگان به این دانش رسیدهاند که چای باید عطر طبیعی خود را داشته باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تولید چای منجر به صادرات هم میشود، تولید و تجارت چای با سایر محصولات را متفاوت دانست و افزود: هرچند نمیتوانیم صددرصد نیاز داخلی را تامین کنیم اما چای باکیفیت خوب تولید میکنیم که تمام آن نیز در ایران مصرف میشود. این در حالی است که درصدی از چای بیکیفیت کشور را نیز صادر میکنیم چراکه در داخل کشور خواهان ندارد، اما برخی از کشورهای حاشیه خلیجفارس نسبت به خرید این چای از خود تمایل نشان میدهند. سخن آخر چای دومین نوشیدنی محبوب ایرانیان است از اینرو مسئولان مربوط تلاش میکنند که کیفیت و میزان تولید چای را افزایش دهند. همین اهمیت باعث شد مسئولان سازمان چای در اظهارنظری اعلام کنند که امیدوار هستند تولید چای در امسال افزایش پیدا کند، البته این اظهار امیدواری به مزاق برخی فعالان این حوزه خوش نیامد چراکه آنها براین باور هستند که هنوز زیرساختها برای افزایش تولید فراهم نیست. حال باید منتظر ماند تا مشاهده کنیم که این افزایش تولید تا چه میزان محقق خواهد شد.