مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای حمایت از مستاجران برنامه داریم و در این راستا اواخر هفته آینده چند برنامه که التهاب بازار اجاره را کاهش میدهد، نهایی میشود، گفت: نرخ اجارهبها هیچ ارتباطی به نرخ مسکن ندارد.
گسترش نیوز- عباس فرهادیه اظهار کرد: مشکلی برای بازار اجاره بهای مسکن به وجود آمده است؛ فصل اجاره از حدود ۱.۵ماه آینده آغاز میشود، الان کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که امکان جابهجایی را در این بازار داشته باشد.
وی تاکید کرد: اصولا الان خانه خالی نداریم، خانهها از خرداد و تیرماه شروع به خالی شدن میکند مگر اینکه واحد مسکونی نوساز باشد که طبیعی است.
وی با بیان اینکه هماکنون حجم قابل توجهی از واحدهای مسکونی کلید نخورده است؛ یعنی هنوز خانه نوساز است و فقط دست بهدست میشود. این خانهها با پول هم دست بهدست نمیشود و در بازار تهاتر این کار انجام میشود.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن در این باره توضیح داد: فردی واحد ۵۰۰ دارد و آنرا به فرد دیگری میفروشد و دو واحد ۲۵۰ متری را خریداری میکند. میخواستیم در یک شرکت ملکی را ۲۳۰ میلیارد تومان بفروشیم اعلام کردیم هر کسی بیاید ۳۰ درصد آنرا نقد پرداخت کند و مابقی را تهاتر کند. اما همین ۳۰ درصد نقد نیز وجود ندارد.
فرهادیه با بیان اینکه بنابراین پول در این داستان جابهجا نمیشود، اظهار کرد: از ۴۵ روز دیگر تازه فصل جابهجاییها آغاز میشود، اما متاسفانه یک جو روانی ایجاد شده مبنی بر این نرخ مسکن ۲ برابر شده و به تبع آن نرخ اجاره مسکن نیز دو برابر شود.
وی ادامه داد: برخی دوستان دارند به این موضوع دامن میزنند و بنده هم نمیدانیم اینها چه کسانی هستند. آمار ۲۷ ساله نشان میدهد هیچگاه این اتفاق نیفتاده یعنی هیچوقت یک به یک افزایش نرخ اجاره با افزایش نرخ مسکن روی نداده است.
وی بیان کرد: این موضوع یک دلیل بزرگ دارد؛ آیا در سالهایی که نرخ مسکن ثابت بود، نرخ اجاره رشد نمیکرد؟ یک منحنی داریم که برخی وقتها ثابت است و برخی وقتها جهش دارد. نرخ اجاره همواره تابع نرخ تورم عمومی بوده است.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه نرخ مسکن هیچ ارتباطی به میزان نرخ اجارهبها ندارد، گفت: باید در این زمینه هم مسئولان و هم رسانهها به درستی روشنگری کنند. وقتی مستاجر میداند نرخ مسکن هیچ ارتباطی به نرخ اجارهبها ندارد وقتی وارد بنگاه املاک میشود مشاور میگویند فلان واحد مسکونی یک میلیارد تومان بود الان ارزش آن ۲ میلیارد شده و نرخ اجاره بها نیز دو برابر میشود. این یک مثال است.
فرهادیه با بیان اینکه شفافسازی در این رابطه منجر به شکستن جو کنونی میشود، افزود: این جو روانی متاسفانه توسط عدهای که منافع آنها در این قضیه است در حال رقم خوردن است. نمیخواهیم کسی را به این داستان متهم کنیم. تجربه نشان داده است که در سالهای اخیر بیشتر موجران (مالکان) بیشتر از یک سال مستاجران را نگه نمیدارند. چرا؟ چه کسانی از این قراردادهای مکرر منتفع میشود؟
وی با بیان« چه کسی میآید به مالک میگوید " میخواهی ۱۰۰ هزار تومان به من بدهی، من بابت ۱۲ ماه اجاره ۵ میلیون تومان توی جیبت میکنم"» اظهار کرد: این یک کار نادرست است. در این داستان مردم ضربه میخورند عدهای نفع میبرند. معتقدم کسب حلال، رزق حلال حق همه آدمهاست. این هم حلال است بالاخره میگوید من دارم کاسبی میکنم. ولی ممکن است غشی در آن باشد.
وی گفت: معتقدیم چه بخش اجاره اصولا تا الان نشان میدهد از تورم عمومی پیروی کرده و امروز هم اعتقاد داریم نرخ اجاره از تورم عمومی تبعیت میکند و این جهشهای قیمتی مسکن در خصوص بازار اجاره صدق نمیکند.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن یادآور شد: ما به عنوان دولت باید در این زمینه چه کنیم و چه ابزاری در این رابطه در اختیار داریم. فردی میخواهد قرارداد اجاره امضا کند آیا دولت میتواند برای موجر و مستاجر تعیین تکلیف کند؟
فرهادیه با طرح این پرسش که دولت درکجای این داستان قرار دارد، ادامه داد: ما میتوانیم در این روند تاثیر بگذاریم؛ دو بحث داریم ورود و تاثیر. به ضرص قاطع میگویم ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی به بحث اجاره و مبلغ آن درست نیست. هر جا وارد شدهایم حتما در بیشتر موارد نتیجه آن خوب نشده است. وظیفه دولت ورود به این قضیه نیست، بالاخره بازار در جایی به تعادل میرسد.
وی بیان کرد: اما کجا میتوانیم کمک کنیم که این مهم است. در این رابطه قانون داریم؛ قانون اجاره، اجاره به شرط تملیک، اجارهداری ۱۰ ساله و ۵ ساله داریم. این قوانین دو سال اجرا شده اما به دلیل رانت و فساد ناشی از آن متوقف شده است.
وی تاکید کرد: برای دهکهای یک و دو که خیلی ضعیف هستند و با اجارهبها خیلی درگیر هستند، سیستمهای حمایت را دنبال کنیم. اما برای اقشار دیگر جامعه چند برنامه را در حال پیگیری هستیم. چند برنامه داریم که میتواند التهاب را در بازار اجاره بها کاهش میدهد که تا اواخر هفته آینده نهایی شده و درباره آن اطلاعرسانی لازم را انجام خواهیم داد. از رسانهها میخواهیم به این موضوع کمک کرده و سینرژی (همافزایی) ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه این برنامههای نیازمند حمایت است و مصوبهای را میخواهد، اظهار کرد: احساس میکنم همه کسانیکه دلشان برای این مردم میسوزد دنبال آن هستند که راهحلی را پیدا کنند.
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد مسکن تاکید کرد: راهی جز نوآوری در بازار مسکن نداریم.
منبع: تسنیم