۲۰ میلیون بشکه نفت ایران که طی شش ماه گذشته در سواحل چین در بندر شمالی دالیان به سر میبرد، حالا به خاطر سخت تر شدن موضع امریکا در برابر واردات نفت خام از ایران، سرگردان شده است.
گسترش نیوز، ۲۰ میلیون بشکه نفت ایران که طی شش ماه گذشته در سواحل چین در بندر شمالی دالیان به سر میبرد، حالا به خاطر سخت تر شدن موضع امریکا در برابر واردات نفت خام از ایران، سرگردان شده است.
ایران پس از اعلام وضع دوباره تحریمهای امریکا در نوامبر سال گذشته، این نفت را به چین فرستاد چون به دنبال محل جایگزینی برای ذخیره نفت خام خود در خارج از خانه میگشت.
این نفت در نفتکشهای ذخیره در این بندر نگهداری میشود یعنی هنوز از گمرک چین ترخیص نشدهاند. علیرغم معافیت ۶ ماهه چین برای خرید نفت ایران، اطلاعات نشان میدهند بخش کوچکی از این نفت جابهجا شده است.
تاجران و منابع پالایشگاهی به عدم اطمینان نسبت به مفاد معافیتها اشاره کردند و گفتند پالایشگاههای مستقل نمیتوانستند پرداختی داشته باشند در حالی که پالایشگاههای دولتی به دنبال کشتی میگشتند.
سرنوشت این نفت خام ایران که با نرخ فعلی نفت یک میلیارد دلار ارزش دارد، با افزایش فشار امریکا بر ایران و لغو معافیتهای خریداران نفت این کشور مبهم تر شده است.
ایران قبلا در ۲۰۱۴ هم طی دور قبلی تحریمها در دالیان نفت ذخیره کرده بود. ایران بعد این نفت را به خریدارانی از کره جنوبی و هند فروخت.
چین هفته گذشته به خاطر تحریمهای یک جانبه ایران به امریکا اعتراض کرد ولی مقامات امریکایی گفتند واشنگتن هیچ معافیتی در نظر نگرفته است.
یک میلیون بشکه نفت برابر با حدود یک ماه واردات چین از ایران طی ۶ ماه گذشته یا دو روز واردات کل این کشور است.
ایران اعلام کرده در مخالفت با تحریمهای امریکا همچنان نفت صادر خواهد کرد. به نظر میرسد ایران درحالحاضر با هر قیمتی نفت خود را میفروشد تا درآمد داشته باشد.
طبق اطلاعات نفتکشها، بخشی از نفت ایران در دالیان منتقل شده است. یک سوپر نفتکش تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران ۲ میلیون بشکه از نفت دالیان را در ماه مارس، هزار کیلومتر دورتر به جنوب پایانه نفتی نینگبو شی هوا برد.
نینگبو یکی از بزرگترین پالایشگاههای نفت چین با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز و یک پالایشگر بزرگ نفت ایران است.
درحالحاضر بیشتر نفت ایران به سمت چین میرود. قرار است سوپر نفتکشهای استریم و دریم ۲ به ترتیب در پنجم و هفتم ماه میبه شرق چین برسند.
بخشی از این نفت شاید مربوط به سرمایه گذاریهای چین در میادین نفتی ایران باشد.
این که چین به خرید نفت از ایران ادامه میدهد یا نه هنوز مشخص نیست ولی به نظر میرسد تنها راه رسیدن به نفت ایران در دالیان تقلب کردن باشد.
منبع: تسنیم