غلامحسین کریمی خراسانی/ رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران
براساس آنچه در اخبار هم آمده است، طرح رجیستری یا ثبت و شناسهدار کردن گوشیهای موبایل از ابتدای تیر کلید خواهد خورد.پیش از هرچیز باید به این نکته اشارهکنم که تاخیر یک سال و نیمه اجرای این طرح جای تاسف دارد و باید پیش از این فکری به حال اجرای آن میشد تا شاهد افزایش گوشیهای قاچاق در بازار نباشیم. بر همین اساس هم از متولیان اجرای این طرح به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل تاخیر طولانیمدت در اجرای این طرح گلایه داریم.بااینحال بر اساس وعده و وعیدها قرار است از ابتدای تیر این طرح صد در صد کلید بخورد و ما میتوانیم شاهد بازخورد آن در بازار باشیم. هرچند که تاخیر طولانیمدت در اجرای این پروژه چندان قابلپذیرش نیست اما بااینحال نمیتوان منکر بازخورد مثبت اجرای این طرح شد. اگر قرار باشد بازخورد این طرح را بررسی کنیم باید اشارهکنم که با اجرای طرح رجیستری در بازار گوشیهای تلفن همراه علاوه بر تثبیت قیمتها ما میتوانیم شاهد کاهش کالای قاچاق باشیم و در کنار آن پدیده تضمینهای غیرقانونی که مختص گوشیهای قاچاق است و بهنوعی حمایت از قاچاقچی به شمار میآید نیز از میان خواهد رفت. البته اجرای رجیستری همت جمعی سازمانهای متولی را میطلبد و ازآنجاییکه تسهیلاتی برای اجرای آن از سوی نهاد مربوط ازجمله سازمان حمایت مصرفکننده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهمشده میتوان شاهد بازخورد این طرح بود. بهعنوان نمونه میبینیم که علاوه بر ارائه ارز، یکروزه ثبت سفارش بهوسیله سامانههای مرتبط انجام میشود و ۲ تا ۳ روز بعد کالا از گمرک ترخیص میشود. بر همین اساس دیگر هیچ عذری برای وجود گوشیهای قاچاق در بازار پذیرفته نخواهد بود و بهسختی با قاچاقچیان برخورد خواهد شد.