در حالی اخیراً وزارت انرژی امریکا اعلام کرده است که در ماه میشش میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزاد خواهد کرد که به دلیل سازگاری فاکتورهای فنی نفت ایران و امریکا، جایگزینی برای نفت ایران توسط ایالات متحده چندان هم سخت نیست.
گسترش نیوز ، با نزدیک شدن به پایان مهلت معافیت هشت کشور آسیایی در خصوص خرید نفت ایران، گمانه زنیها برای ادامه بازی شطرنج امریکاییها در مورد تحریم فروش نفت ایران افزایش یافته است. در این بین سید مهدی حسینی کارشناس انرژی پیرامون پیشبینی آینده فروش نفت ایران در شرایط جدید به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به دلیل مداخلات هر روزهای که امریکا در بازار جهانی نفت دارد، پیشبینی نرخ و آینده فروش کشورها پیچیده میشود. اما اتفاقاتی که در چند ماه آینده در خصوص اعمال فشار بر روی نفت ایران رخ خواهد داد از جنبههای مثبت و منفی قابل بحث و بررسی است. از نکات منفی این آینده نگریهای میتوان به خبر وزارت انرژی ایالات متحده که اعلام کرد ۶ میلیون بشکه از ذخایر نفت خام خود را از سه مرکز دخیرهسازی استراتژیک نفت در ماه میمیلادی به فروش میرساند اشاره کرد. به گفته حسینی معنای خبر این است که امریکا در تلاش است تا به میزان سه تا شش ماه از ذخایر خود برای جایگزینی نفت ما اقدام کند.
به عقیده این کارشناس انرژی نکته منفی دیگر که فروش نفت ایران را سخت تر خواهد کرد، تطابق مشخصات نفت ایران با نفت امریکا است. از این رو به نظر میرسد جایگزینی نفت ایران توسط امریکا در میان مشتریان ما چندان هم سخت نخواهد بود.
اما روی مثبت سکه فروش نفت ایران در ماههای آتی مربوط به مشتریان قدیمی نفت کشور ماست. به گفته حسینی، خریداران بزرگ نفت ایران، همچون، چین، هند، کره جنوی و ژاپن به احاظ فنی وابسته به نفت ایران هستند. چراکه پالایشگاههای این کشورها بر اساس مختصات نفتی ایران طرح ریزی و فعالیت میکنند. از آنجا که این کشورها به سرعت نمیتوانند برای نفت ایران جایگزین بیایند، در تلاشاند تا با مذاکره با امریکا بحث معافیت خرید نفت از ایران را تمدید کنند.
اما حسینی با اشاره به آمار صادرات کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز در ماههای اخیر گفت: من بر این نظر هستم که در آینده نیز صادرات این مقدار برای ما میسر باشد. وی همچنین در خصوص سهل تر شدن صادرات با فرآیند مالی اروپاییها (معروف به spv)گفت: اگر بتوان با فشار بر اروپاییها این فرآیند تبادل را اجرایی کرد در آن صورت کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، یونان و ترکیه نیز میتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند. اما همه این در حالی است که مجلس برای بودجه سال آینده فروش ۱.۵ میلیون بشکه در روز را مصوب کرده که در این صورت با کسری همراه خواهد شد.
این کارشناس انرژی با بیان سختی کار در ماههای آینده برای فروش نفت ایران اما گفت: از سویی دیگر میتوان به مذاکرات چین با امریکا بر سر جنگ تعرفهها امیدوار بود که چین یکی از خواسته هایش برای پایان دادن به این جنگ را واردات نفت از ایران لحاظ کند. در مجموع حسینی معتقد است اختلافاتی که اخیراً امریکا با اغلب کشورها به راه انداخته است از تحریم نفتی ونزوئلا گرفته تا تنش با روسیه بر سر برنامههای موشکی سبب شده تا تعداد زیادی از کشورها در لابی ایران قرار گیرند. در اینجاست که ما باید حداکثر استفاده از شرایط بینالمللی را بکار بندیم و از این مرحله سخت عبور کنیم.
منبع: اقتصاد آنلاین