معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف توتون در ایران طی یک دهه گذشته از ۲ هزار تن به ۱۵ هزار تن رسیده و بیش از ۷ برابر شده است، یکی از راههای کاهش مصرف سیگار افزایش مالیات آن است و نمایندگان مجلس باید مالیات سیگار را ۵ برابر کنند.
گسترش نیوز - عبدالرحمان رستمیان در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: درحالحاضر سقف مالیات سیگار در کشور ۲۸۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده که باید به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. مالیات سیگار بسیار مهم است و در بسیاری از کشورهای دنیا عوارض و مالیات زیادی از سیگار گرفته میشود تا مصرف را کاهش دهند. وی اظهارکرد: در کشورهای مختلف عوارض سیگار ۷۵ درصد است اما این رقم در ایران ۲۰ درصد است و باید نمایندگان مجلس به این مسئله در بودجه ۹۸ توجه ویژه کنند.
رستمیان با بیان اینکه ۹۰ درصد سرطان ریه به خاطر مصرف سیگار است، ادامه داد: سیگار عامل ۲۵ درصد مرگ و میر و بیماریهای قلبی است و مصرف آن به پوکی استخوان منجر میشود. وی افزود: سیگار جهش سلولی ایجاد میکند و باید در کشور از روشهای آموزشی و اعلام عوارض آن برای کاهش مصرف سیگار و افزایش مالیات استفاده کرد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کاهش عرضه سیگار بسیار مهم است و سیاستگزاران باید دسترسی به این ماده دخانی را به ویژه برای جوانان سخت تر کنند که شامل ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و ارائه مجوز به عرضهکنندگان سیگار را اجرا کنند. رستمیان گفت: به طور متوسط سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار در کشور هزینه میشود و در عین حال ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال برای درمان بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات هزینه میکنیم که این پول بیت المال است.
وی افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میخواهیم در تالار گفتوگو با مردم صحبت کنند و نظر آنها را در مورد افزایش مالیات دخانیات جویا شوند تا در بودجه ۹۸ افزایش مالیا سیگار تحقق یابد. وی گفت: اکنون ۱۶ کارخانه دخانیات در کشور فعال است که نسبت به گذشته ۲ برابر شده است. در ۱۰ سال گذشته مصرف ۲هزار تن برگ توتون در کشور به ۱۵ هزار تن رسیده است که فاجعه است و ضرورت دارد راههای عدم دسترسی مردم به دخانیات را اجرایی کنیم.
رستمیان به برنامه خود مراقبتی و سبک زندگی سالم اشاره و افزود: این برنامه از ایجاد دو سوم بیماری غیر واگیر جلوگیری میکند و با ارائه مناسب و رفتار درست و عاری از دخانیات میتوان از افزایش هزینههای درمانی کاست.
* دانشجویان پزشکی ۲ واحد اختیاری پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را میگذرانند
سیدعلی جواد موسوی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: دانشجویان علوم پزشکی دو واحد اختیاری درس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که دخانیات را هم شامل میشود، خواهند گذراند. وی با بیان اینکه دانشجویان از اجتماع جدا نیستند، افزود: باید جامعه را کنترل کرد تا دخانیات مصرف نکنند. موسوی ادامه داد: ۶ سال اول زندگی افراد مهم است و باید در مهدکودکها بتوان شکل درست زندگی را آموزش داد تا از آسیبهای اجتماعی به مصرف دخانیات در امان باشند.
وی افزود: وزارت بهداشت ۲۵ درصد در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقش دارد و ۷۵ درصد این نقش بر عهده نهادهای مختلف به ویژه رسانهها است که باید در جهت آموزش و عوارض دخانیات و دوری از آن فعالیت کنند. موسوی اظهارکرد: درحالحاضر برنامه ارتقاء سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در خانههای بهداشت اجرا میشود و باید برنامههای بیشتری برای افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات سیگار داشته باشیم.
وی تاکید کرد: همه سرطانها با دخانیات در ارتباط است. سرطان ریه در بین زنان سیگاری افزایش یافته زیرا مواد سیگار در هورمونهای جنسی آنان اثر زیادی میگذارد. همایش سیگار و سیاستهای سلامت محور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار میشود.
منبع: ایرنا