از سال ۸۵ قانون جامع مبارزه ملی با دخانیات، در مجلس شورای اسلامی بهتصویب رسید بنا به این مصوبه استعمال قلیان در قهوهخانهها و اماکن عمومی ممنوع شد.
گسترش نیوز : از قدیمالایام کشیدن قلیان، در قهوهخانهها مرسوم بوده است از اینرو تصویب این قانون نتوانست مانع ارائه قلیان در واحدهای صنفی شود و هنوز بعد از گذشت ۱۲ سال، این قانون در گیرو دار اجراست.
محسن نظری رئیس اتحادیه قهوهخانهداران و سفره خانههای سنتی، گفت: طبق قانون نباید قلیان در قهوهخانهها ارائه شود و قهوهخانهداران باید بنر «عدم ارائه قلیان» در واحد صنفی خود را نصب کنند این در حالی است که چندان به این مصوبه توجه نشده است چرا که حذف قلیان در قهوهخانهها بهمعنی حذف گوشت در قصابیهاست.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه برخوردهای سلبی با فعالان این صنف نمیتواند کارساز باشد، گفت: استفساریه مصرف قلیان در قهوهخانهها در مجلس شورای اسلامی رفته است این استفساریه یک فوریت رای آورد و جلسه کمیسیون مشترک در حال بررسی است؛ ما امیدواریم که مصرف قلیان در قهوهخانه تصویب شود و فعالان این صنف بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه بدهند همانگونه که میدانید تعداد قابل توجهی در این صنف مشغول فعالیت هستند و از این راه امرار معاش میکنند.
وی بابیان اینکه میتوان برای مصرف قلیان در برخی اماکن ممنوعیت ایجاد کرد، افزود: میتوان کشیدن قلیان را در قهوهخانههای سنتی و پایانههای مسافربری، محدود کرد اینگونه هم میتوان برفعالیت این واحدها نظارت کرد و هم تعداد قابل توجهی از شاغلان در این صنف بیکار نمیشوند.
نظری در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف قلیان در قهوهخانهها برای بانوان ممنوعیت دارد، بیان کرد: در قانون کنترل دخانیات، مواد دخانی نباید به افراد زیر ۱۸ سال عرضه شود. در قهوهخانههای سنتی ورود زنان و مردان آزاد است و در قانون تبصرهای مصرف زنان را منع نکرده است.
این فعال اقتصادی در پایان درباره نرخ ارائه خدمات در واحدهای صنفی بیان کرد: قیمتها در واحدهای صنفی آزاد شده است به این معنا که هر واحد صنفی باتوجه به میزان خدماتی که به مشتریان خود ارائه میدهند میتوانند نرخ مشخص کنند. اما با این وجود اتحادیه بر نرخها نظارت دارد که بیش از حد متعارف نباشند تا چندان به مصرفکنندگان نهایی آسیب وارد نشود.