|
معاون وزیر اموراقتصادی ودارایی:

ترس از شاخ و شانه کشیدن برای کاندیداها مانع واگذاری سرخابی ها شد

فهرست محتوا

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به کش و قوس‌های واگذاری سرخابی‌ها گفت: دست آخر هیأت وزیران مصوبه داد که سرخابی‌ها قابل فروش نیستند چرا که این دو تیم طرفداران میلیونی دارند و در انتخابات می‌توانند برای کاندیداها شاخ و شانه بکشند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از فارس، سیدعلی اشرف پوری‌حسینی معاون رییس سازمان خصوصی‌سازی در پنل ماهیت بخش خصوصی در اقتصاد ایران در برنامه کارگاه زمستانه مطالعات علوم انسانی گروه اقتصاد پردیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به واقعیت تلخ بخش خصوصی در ایران، اظهار داشت: بیشتر بخش خصوصی در ایران از افراد شکل گرفته تا گروه‌ها و تشکل‌ها. متأسفانه همه برای کار شراکتی و اقتصادی یکدیگر را قبول ندارند و شریک تجاری خوبی برای هم نیستیم.

وی با طرح این سؤال که چند شرکت خصوصی با سهامداران متعدد می‌شناسید، تصریح کرد: روحیه تیمی شکل نگرفته و معمولاً شرکت‌هایی که سهم مدیریتی مساوی دارند ناموفق هستند.

* برای خریدن جایگاه‌های سوخت زیان‌ده رقابت می‌کردند

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری جایگاه‌های سوخت که بخشی از اموال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران محسوب می‌شود بیان کرد: ۲۰۰ جایگاه برای واگذاری داشتند که حدود هزار میلیارد تومان می‌ارزید و به جای اینکه کل آن را یکجا بفروشیم تک تک فروختیم میانگین برای هر جایگاه ۵ نفر در مزایده شرکت کردند شرایط به گونه‌ای بود که درآمد برخی جایگاه‌ها از هزینه‌ کمتر بود؛ حتی جایگاهی داشتیم که زیان‌ده بود اما با رقابت از ما خریدند حتی با نرخ بالاتر از قیمت کارشناسی که مدنظر قرار گرفت. برخی نیز زودتر از موعد اقساط مبالغ را تسویه کردند.

*کنسرسیوم خریدار مخابرات یک ماه پس از برنده شدن در مزایده ثبت شد

وی به واگذاری مخابرات ایران اشاره کرد و گفت: سال ۸۸ حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مخابرات قیمت‌گذاری و فروخته شد به شرکتی به نام توسعه اعتماد مبین که بخشی از آن مربوط به نیروهای مسلح و بخشی دیگر مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام است. یک ماه پس از برنده شدن در مزایده حتی نام این شرکت به ثبت رسید و هیأت مدیره تشکیل داد.

پوری‌حسینی با بیان اینکه بلوک ۱۷ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس بالای ۹ هزار میلیارد تومان بود و در دولت یازدهم فروخته شد، گفت: این بلوک به زیرمجموعه تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت که خصولتی هستند و بخش خصوصی واقعی نیستند واگذار شد.

* ماجرای واگذاری هرمزال و المهدی

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت‌ها بخش خصوصی را برنمی‌تابند چرایی این داستان را طولانی توصیف کرد و گفت: دو شرکت آلومینیوم المهدی و طرح ترمزال را فروختیم که نزدیک به ۲۵۰ هزار تن در سال تولید آلومینیوم دارند و در کشور بزرگترین هستند. تصادفا کسی که این دو را خرید بخش خصوصی واقعی بود. ۷۳ درصد سهم المهدی و صد درصد هرمزال با قیمت پایه حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود که برنده شد.

وی با تشریح ابعاد واگذاری این دو شرکت تصریح کرد: قرار بود نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را در قالب وام و فاینانس بپردازد و مابقی را با سود اقساط به دولت پرداخت کند. از وقتی که این بخش خصوصی برنده شد من پوری‌حسینی به عنوان رییس سازمان خصوصی‌سازی ۲۳ بار دادگاه رفتم و از همه جا حمله کردند.

پوری‌حسینی تأکید کرد: ریشه این مسئله چه بود؟ هیأت مدیره‌ای که کرباسیان رییس ایمیدرو در آنجا گذاشته بود آقایانی بودند که نمی‌خواستند این شرکت‌ها را از دست بدهند. افراد و هیأت مدیره‌ای که منصوب به دولت و ایمیدرو بودند به همه جا اعم از بیت رهبری، سازمان‌های نظارتی، بازرسی، دیوان محاسبات نامه نوشتند و ۵۰ رونوشت داشت که المهدی را به ثمن بخس فروختند و تنها یک انبار ۷۵ میلیارد تومان وجود دارد که در قیمت‌گذاری محاسبه نشده است.

*هیات مدیره‌ای که دارایی‌های شرکت را مخفی کرده بود دنبال پرونده‌سازی برای خصوصی‌سازی بود

وی با اشاره به پیچیدگی‌ها و مدل‌های متنوع برای قیمت‌گذاری تصریح کرد: شرکت المهدی در وهله اول باید دارایی‌های خودش را اعلام می‌کرد و پس از آن حسابرسی و قیمت‌گذاری می‌شد از عمد خود آنها این موضوع را پنهان کرده بودند و کارشناس حسابرس نیز علم غیب نداشت. هیأت مدیره‌ای که خودش مجرم بود و دارایی را کتمان کرده بود به عنوان کثافت‌کاری به دنبال پرونده‌سازی و تأیید خلاف سازمان خصوصی‌سازی و سازمان حسابرسی بود.

پوری‌حسینی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی علیه آنها شکایت کرده اما بارها در سازمان بازرسی بازجویی شدند و به دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی احضار شدند؛ بعداً قانع شدند که در هیأت داوری سازمان خصوصی‌سازی از اتهامات مبرا شده اما آنها به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کردند و در آنجا هم مبرا شدیم.

* استقلال و پرسپولیس به دلایل سیاسی واگذار نشد

رییس سازمان خصوصی‌سازی به موضوع واگذاری دو تیم محبوب استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: در اوایل دولت یازدهم یکی از کارها واگذاری سرخابی‌ها بود و در این رابطه کمیسیونی تشکیل شد تا همه جوانب را بررسی کند و پس از یک سال گفتند مشکلی نیست واگذار کنید. در قیمت‌گذاری اوضاعی داشتیم، مزایده اول، دوم پوچ در آمد و در بخش مزایده سوم چون موضوع واگذاری ۲۰ درصد از سهام به هواداران بود به مشکل خورد در نهایت مزایده چهارم با استقبال روبه‌رو شد و ۴ پاکت آمد. دست آخر هیأت واگذاری صلاحیت این افراد را برای خرید تأیید نکرد.

وی به داستان جلسه‌ای اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای نزد عده‌ای قبل از این تصمیم گفتم من پوری‌حسینی مسئولیت دنیا و آخرت این کار را قبول نمی‌کنم؛ گفتند که ما جواب می‌دهیم و پس از آن هیأت وزیران مصوبه داد که سرخابی‌ها قابل فروش نیستند چرا که این دو تیم طرفداران میلیونی دارند و در انتخابات می‌توانند برای کاندیداهایش شاخ و شانه بکشند. ته دل‌نگرانی مخالفان این بود؛ یعنی اینکه انحصار ایجاد می‌شود و همه را دارد یک نفر می‌خرد پس سهم من دولتی چه می‌شود.

* مدیران دولتی برای رها نکردن تصدی‌گری تا پای جان می‌جنگند

پوری‌حسینی با بیان اینکه راه و روش تعامل با بخش خصوصی را نمی‌دانیم، گفت: بعضی از ما دولتی‌ها کار دولتی و حاکمیتی را بلد نیستیم و می‌خواهیم با کار تصدی سرگرم شویم. وزیر باید سیاست‌گذاری کند نه آنچه من می‌گویم چه کسی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره باشد تا زمانی که عزرائیل بخواهد جانم را بگیرد با این مسئله می‌جنگم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی واگذاری سهام عدالت، توزیع سیب‌زمینی و امثال آن را نمونه کارهای پوپولیستی دانست و گفت: اگر بخش خصوصی واقعی باشد مشکل کمیته امداد و بهزیستی حل می‌شود. ۱۲ میلیون تحت پوشش داریم که اگر به یک فردی در انتخابات رأی بدهند با حواشی آنها رییس‌جمهوری می‌شود اگر خوب سیب‌زمینی توزیع کنید.

به گفته وی، فقط مدیر توزیع درآمد و تقسیم پول هستیم کسی عرضه پول در آوردن ندارد باید مدیران بگویند چطوری می‌خواهند پول در بیاورند.

* بنگاه‌ها را کسی نمی‌خرد اما دولتی‌ها می‌گویند به ثمن بخس می‌فروشید

پوری‌حسینی با طرح این سؤال که آیا می‌دانید چگونه یک بنگاه ایجاد می‌شود با ذکر مثالی گفت: در شهر اسفراین مجتمع صنایع اسفراین و لوله‌گستر اسفراین وجود دارد که در مجتمع مواد ذوب شده و در لوله‌گستر لوله برای چاه‌های نفت در خوزستان تولید می‌شود. مواد اولیه این لوله‌ها از بندر می‌آید و محصول نیز به خوزستان برده می‌شود. ۹ بار مزایده برای فروش آن گذاشتیم کسی نخرید.

وی افزود: به هیأت سرمایه‌گذاری می‌گویم که قیمت را پایین بیاورد اما همان دولتی‌ها می‌گویند به ثمن بخس می‌فروشید. المهدی در سال‌های قبل از آن ۴۵۰ میلیارد تومان ضرر تولید کرده بود و با ۳۲۰ میلیارد تومانی که از ایمیدرو گرفته بود می‌چرخید.

ترس از شاخ و شانه کشیدن برای کاندیداها مانع واگذاری سرخابی ها شد
کد خبر: ۳۰۴۷۳
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
ارسال نظر
captcha

آخرین اخبار