در حالی که هر کیلوگرم انار براساس آمار رسمی بانک مرکزی ۷۹۲۴ تومان در سطح شهر تهران فروخته میشود، این محصول آن هم در نمونههای صادراتیاش به صورت میانگین ۲.۹۹ برابر ارزانتر یعنی کیلویی ۲۶۵۴ تومان به کشورهای مختلف صادر شده است و مشخص نیست چه کسانی در این بازار پرسود، سودجویی میکنند و دستگاههای نظارتی کجا هستند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، انار یکی از محصولات باغی پرمصرف به ویژه در ایام خاص مانند شب یلداست که در برخی بازههای زمانی با افزایش نرخ غیرمنطقی مواجه میشوند که میتوان به همین ایام اشاره کرد چرا که براساس آخرین آمار منتشر شده از نرخ عمده فروشی مصوب کشف شده در میدان مرکزی میوه و ترهبار حداکثر ۶۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم انار به ثبت رسیده است که مشخص نیست چرا باید این محصول با این نرخ در مراکز عمده فروشی فروخته شود و اگر بخواهیم سود منطقی ۳۵ درصدی خرده فروشی را به آن اضافه کنیم به عددی حدود ۸۷۷۵ تومان برای هر کیلوگرم از این محصول البته به صورت درجه یک میرسیم.
گر چه آمار بانک مرکزی از آخرین گزارش متوسط نرخ خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۲ دیماه نشان میدهد که انار کیلویی ۷۹۲۴ تومان در سطح شهر فروخته شده است، اما این نرخ هم که پایینتر از نرخ منطقی مصوب بوده، بسیار گرانتر و حدود سه برابر نرخ صادراتی این میوه است، چرا که براساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت جهاد کشاورزی تا پایان آذرماه امسال بیش از ۱۲۲۲ تن انار به ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار دلار به شش کشور افغانستان، امارات، پاکستان، ترکمنستان، عراق و مالزی صادر شده است که میانگین نرخ هر کیلوگرم انار صادراتی به این کشورها ۲.۹۹ برابر ارزانتر از نرخ آن در بازار داخلی است.
این وضعیت نشان میدهد که بازار داخلی میوه و ترهبار اصلا سامانی ندارد و مشخص نیست در این میان سهم باغدارانی که کمترین سود را در این بازار پرسود میبرند، چقدر است و چه کسانی عامل گرانی این محصولات پرمصرف مورد نیاز مردم هستند؟ البته جای دستگاههای نظارتی خالی است و نمیدانیم کی و کجا به داد این وضعیت نابهسامان میرسند.