یک کارشناس بازار طلا بابیان اینکه مولفههای داخلی و خارجی موجب گرانی طلا در بازار ایران شده است، گفت: نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ طلا است.
محمد مهدی رفیعی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، بیان کرد: افزایش نرخ دلار، کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی باعث بالا رفتن نرخ طلا در بازار شد.
این کارشناس بازار طلا با اشاره به یکی از اقدامات اشتباه دولت، گفت: دولت برای کنترل نرخ طلا، در بانک کارگشایی را برای خرید سکه بهروی متقاضیان باز کرد. اما این اقدام نهتنها باعث مهار نرخ طلا و سکه در بازار نشد بلکه شرایط را بدتر نیز کرد و این پیام را به همگان اعلام کرد که کشش زیادی برای خرید طلا در بازار وجود دارد.
به گفته وی تمایل زیاد برای خرید طلا و به اصطلاح ولع مردم برای خرید سکه تمامی نداشت و همین افزایش تقاضا روند نرخ طلا را صعودی کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای مهار قیمت طلا در بازار چیست، اظهار کرد: به نظر من دولت بعد از مشاهده این شرایط باید مانع عرضه سکه از سوی بانک کارگشایی میشد و یک شاخص و معیاری مشخصی برای عرضه سکه در بازار ایجاد میکرد. اما متاسفانه دولت همواره تصمیمهای مقطعی میگیرد.
رفیعی ادامه داد: دولت با اعلام بودجه ۹۷ نشان داد که تورم در سال آینده، ۲رقمی خواهد شد؛ طبیعی است که با کاهش نرخ سود بانکی و کاهش امنیت سپردهگذاری در بانکهای خصوصی امنترین بازار برای سرمایهگذاری بازار طلا باشد.
به گفته وی درجه نقدینگی طلا بسیار بالاست و بهراحتی میتوان آن را نگهداری کرد.
این کارشناس بازار طلا درباره چگونگی محاسبه شدن حباب در بازار طلا، گفت: برای محاسبه حباب باید نرخ جهانی طلا را ضرب در ارزش دلار کنیم؛ سپس این نرخ را باید با قیمت طلا در بازار داخلی محاسبه کنیم که از حاصل آن حباب مثبت و یا حباب منفی بدست میآید.
رفیعی با اشاره به هوشمند بودن بازار، گفت: محاسبات نشان میدهد که قیمت فعلی طلا حباب است؛ اما اگر محاسبات را براساس سایر مناسبات اجتماعی در نظر بگیریم ممکن است که به این نتیجه مهم برسیم که در حال حاضر حبابی در قیمت طلا وجود ندارد.