شماری از بازرگانان کره جنوبی به دنبال زیان هایی که به دلیل بسته شدن مجتمع صنعتی مرزی 'کایه سونگ' با کره شمالی متحمل شدهاند به دولت اعتراض کرده و خواستار گشایش این مجتمع شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش ، به نقل از ایرنا، این مجتمع که سال ۲۰۰۴ میلادی راهاندازی شده بود به دنبال دستور 'پارک گیون هی' رییسجمهوری کره جنوبی در سال ۲۰۱۶ میلادی بسته شد. قبل از بسته شدن این مجتمع نزدیک به ۱۲۰ شرکت کرهای در آن فعالیت میکردند و ۵۴ هزار نیروی کار از کره شمالی را به خدمت گرفته بودند. حالا شماری از بازرگانان این کشور در تجمعاتی در کره جنوبی که خبرگزاری یونهاپ به آن اشاره کرده است به دولت در خصوص بسته شدن این مجتمع اعتراض کردهاند. آنها گفتهاند متجمع مذکور نمادی از روابط دو کره بوده است و شرکتهای کرهای روابط خوب تجاری در آن با کره شمالی برقرار کرده بودند اما بر خلاف قانون بسته شده است. گزارشها حاکی است پارک در آن زمان خواستار بسته شدن این متجمع شده بود در حالی که شورای امنیت ملی در این باره تصمیم نگرفته بود. گزارشها در کره جنوبی نشان میدهد که دولت کره جنوبی خلاف قانون اساسی و دیگر قوانین کشور در باره بستن این مجتمع رفتار کرده است. یک گروه کاری امروز از دولت خواست تا در خصوص این پرونده بازرسیهای لازم را صورت دهد و نتیجه را اعلام کند. این گروه که متشکل از نمایندگان شرکتهای فعال کره جنوبی در آن مجتمع هستند از دولت خواستهاند تحقیقات لازم را انجام داده و هر مقامی را که در این خصوص تصمیم گیری کرده است مورد بازجویی قرار دهد. شماری از بازرگانان کره جنوبی نیز با برپایی تجمعی خواستار بازگشت خود بر سر کار شدهاند. در همین حال وزارت خارجه امریکا از بسته شدن این مجتمع پس از انجام چهارمین آزمایش اتمی کره شمالی دفاع کرده است. بازرگانان کرهای براورد کردهاند بسته شدن نماد همکاریهای تجاری و صنعتی در مرز دو کره، نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خسارت به آنها وارد کرده است.