چند ماهی میشود که به دلیل افزایش قیمتهای جهانی و افزایش نرخ ارز در ایران، با بحران کاغذ برای روزنامهها و نشریات مواجه شدیم؛ به نحوی که در حال حاضر به گفته بیژن بهادری، یکی از فعالان صنعت چاپ قیمت کاغذ روزنامه حداقل دوبرابر شده است و کیلویی حدود ۵هزارتومان به فروش میرسد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، هرچند برخی از وجود مافیا و تغییر قوانین واردات کاغذ توسط دولت گفته بودند اما مسئولان خبرهایی درباره واردات محمولههای جدید برای تنظیم بازار را منتشر کردند.
اواخر هفته گذشته نیز اخباری درباره صفر شدن کاغذ به گوش رسید؛ خبری که مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت آن را رد کرد و افزود: هیچگونه جلوگیری از واردات یا افزایش و کاهش تعرفه برای کاغذ نداریم و تعرفه کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر نیز همان ۵ درصد است.
علی علیآبادیفراهانی در گفتوگو با پایگاه خبری گسترش تصریح کرد: ارز تخصیصی واردات کاغذ همچنان مبادلهای است که از مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف هستند.
وی ادامه داد: تنها اتفاق جدید درباره کاغذ مربوط به افزایش قیمت جهانی آن است که به دولت مربوط نمیشود. ضمن اینکه افزایش قیمت أرز مبادلهای در ماههای اخیر نیز قیمت تمام شده کاغذ وارداتی را افزایش داده است.
مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در واکنش به خبرهایی مبنی بر صفر شدن تعرفه واردات کاغذ، با تاکید براینکه حقوق ورودی کاغذ ۵درصد یعنی حداقل حقوق ورودی است، اظهار کرد: از این ۵درصد، ۴درصدآن حقوق گمرکی و یک درصد دیگر سود بازرگانی است. این ۴درصد مصوب مجلس شورای اسلامی است بنابراین حذف آن نیاز به قانون دارد و مجلس شورای اسلامی باید آن را تصویب کند.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: برای حذف یک درصد سود بازرگانی هم پیشنهادی از طرف وزارت صنعت،معدن و تجارت به دولت نرفته است.