مدیر کل دامپزشکی استان ایلام اظهارکرد: طبق قانون ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، کشتار غیر مجاز دام ممنوع است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، وهاب پیرانی با بیان اینکه ۱۱ کشتارگاه سنتی در این راستا فعالیت دارند، افزود: تمام این کشتارگاهها تحت نظارت شهرداریها فعالیت دارند.
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به عرضه فرآوردههای گوشتی به صورت غیر مجاز که توسط برخی مراکز به صورت گسترده در سطح شهر انجام میشود، گفت: برای برخورد جدی با این مسئله از طریق تمام دستگاههای مرتبط عزم جدی وجود نداشته که باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.
وی گفت: چیزی در حدود یک هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زا در انسان شناسایی شده است که ۸۳۲ مورد عواملی هستند که از دام به انسان منتقل میشوند و بیش از ۶۰ درصد آنها بیماریهای نوپدید هستند که ضرورت رعایت بهداشت فرآوردههای خام دامی و مواد غذایی را میرساند.
پیرانی تصریح کرد: در حال حاضر میتوان گفت حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد تامین نیازهای گوشت قرمز شهر ایلام از طریق کشتار غیر مجاز تامین میشود و هیچ گونه نظارتی بر روی این مراکز وجود ندارد.
وی افزود: بخش سلامت در این زمینه به چند قسمت تقسیم بندی میشود که بخشی از آن به عهده حاکمیت یعنی مرکز بهداشت و اداره دامپزشکی ارتباط دارد، بخشی توسط مردم و مصرفکننده هستند که این آگاهی را داشته باشند که برای حفظ سلامت خود و خانواده فرآوردههای بهداشتی مصرف کنند.
وی ادامه داد: بخشی دیگر به عهده تولیدکننده است که در این راستا وظیفه دارند دام سالم و نیز گوشت سالم تولید کنند، همچنین بخش دیگر بحث عرضهکننده است یعنی عرضه کنندهای که در شهر این فرآورده را عرضه میکند وظیفه دارد که این چرخه را تکمیل کند و مواد بهداشتی سالم را بهدست مردم برساند.
پیرانی تصریح کرد: با پیگیریهای به عمل آمده طرحی تحت عنوان ساماندهی مراکز غیر مجاز دام و طیور اجرا میشود که در این طرح هیچ مرکزی قرار بر این نیست که تعطیل و یا پلمب شود بلکه این مراکز ساماندهی خواهد شد.
وی تصریح کرد: هدف ما از انجام طرح این است که با توجه به وظیفه شرعی، قانونی و نیز دغدغه مردم که جزو وظایف دامپزشکی است در این طرح کشتار دام در کشتارگاه ذبح شرعی شود، همچنین بحث کشتار بهداشتی است به عنوان نمونه مراکز کشتار مهدی آباد و دیگر مراکز کشتار سطح شهر تحت نظارت ما باشد.
وی افزود: هر اندازه این مراکز ساماندهی شوند و مجوز داشته باشند اطمینان مردم و مصرفکننده نیز در این راستا بیشتر خواهد شد، قصابیها در هر نقطه از شهر میتواند وجود داشته باشند اما کشتار آنها تحت نظارت دامپزشکی باشد.