مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: دولت در یک سال و نیم گذشته کاهش ۷۰درصدی حق بیمه صادرکنندگان را در دستور کار قرار داده، ضمن اینکه ۲۰۰ میلیون دلار افزایش سرمایه صندوق هم داشتیم.
به گزارش پایگاه خبری گسترش؛ روزنامه گسترش تجارت نوشت: سیدکمال سیدعلی از تخفیف ۴۰ تا ۵۰درصدی کارمزد ضمانتنامه برای صادرکنندگانی که خسارتی نمیبینند خبر داد و گفت: ۵۰ درصد حق بیمه صندوق اگر مشمول خسارت نشود، به صادرکننده عودت داده خواهد شد؛ این در حالی است که ضمانتنامه گمرکی نیز به جای ضمانتنامه بانکی از سوی صندوق داده میشود که امیدواریم ابلاغ شود؛ البته پرتفوی صندوق نیز ۳ برابر خواهد شد و امسال ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پوشش بیمهای داده میشود.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: سقف اعتباری بانک و کشور و نیز نرخ کارمزد از جمله مواردی است که در تمام دنیا مدنظر قرار میگیرد. فرهنگ بیمهای ایران ضعیف است و از ۱۶ صادرکننده نمونه که معرفی شدند فقط ۷شرکت عضو صندوق ضمانت صادرات هستند که هفته آینده بقیه را به صندوق دعوت خواهیم کرد. ضمن اینکه ایران نیز جزو گروه پرریسک قرار دارد. هم مردم، هم صادرکنندگان و حتی مسئولان هنوز جایگاه صندوق ضمانت صادرات را خوب نمیشناسند و فکر میکنند این صندوق، صندوق قرضالحسنه است اما اینگونه نیست.
سیدعلی با بیان اینکه صادرات دو گام دارد؛ نخست تامین مالی و مورد بعدی پوشش ریسک است، گفت: پوشش نوسانات نرخ ارز نیز در دستور کار قرار گرفته که البته کاهش نرخ ارز را ضمانت میکنیم. این ضمانتنامه تا پایان سال عملیاتی میشود؛ ضمن اینکه ضمانتنامهای برای پوشش محتوای داخلی فاینانس در دستور کار داریم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه صدور ضمانتنامه نوسانات نرخ ارز از پایان سال عملیاتی میشود، گفت: برنامه داریم ضمانتنامهای برای پوشش محتوای داخلی فاینانس صادر کنیم.