|

استرس دمایی، زنبور عسل را بیمار می‌کند

فهرست محتوا

مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری در کلونی‌های زنبور عسل در فصل زمستان استرس‌های دمایی است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، محمد شفائی اظهار کرد: استرس یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز بیماری‌هاست.

وی با بیان این‌که تغییرات دمایی نیز یکی از عوامل استرس‌زا بر روی زنبور عسل است، افزود: با آغاز فصل سرما رعایت نکاتی کمک مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در کلونی زنبور عسل می‌کند.

مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که نخستین اصل استفاده از کندوی سالم و محل مناسب برای قرار دادن کندوها است، تصریح کرد: کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد و تخته کف و درب اصلی کندو یک تکه باشد.

شفائی افزود: باید کوشید برای زمستان‌گذرانی زنبوران عسل منطقه‌ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندوها در مسیر وزش باد، در مسیر سیلاب و محل‌هایی که آب جمع می‌شود و احتمال یخ‌زدگی وجود دارد، قرار نگیرند.

وی ادامه داد: کندو باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد هم‌چنین با آمدن برف، دریچه پرواز بسته نشود.

مسئول واحد زنبور عسل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل کندو، کندو باید کمی به سمت جلو مایل باشد، پوشش درب ورودی زنبوران به کندو را تا حدی که یک زنبور بتواند از آن عبور کند، بسته و سایر درزهای کندو را با بتونه یا گل بپوشانند.

وی یادآور شد: موش‌ها دوست دارند از محیط مناسب و مطبوع داخل کندو برای لانه گزینی و زمستان‌گذرانی استفاده کنند، که این امر می‌تواند برای جمعیت کندو استرس‌زا باشد.

استرس دمایی، زنبور عسل را بیمار می‌کند
کد خبر: ۲۳۶۹۰
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو