مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آمادهسازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام داده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، بهروز آقایی اظهارکرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حملونقل، ترانزیت و ترانشیپ( حملونقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است. وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود: هم اینک کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند. آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهرهبرداری است و بزودی با حضور رییس جمهوری، مقامات کشوری و میهمانان خارجی به بهرهبرداری خواهد رسید. وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک ۱۱۰ هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع ۴۷ هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با ۴۷هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل میشود. آقایی به مزیتهای بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساختهای کنونی و پسکرانهای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکتهای کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیجفارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف میکند. وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) میتواند نقش مهمی برای جذب سرمایهگذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایهگذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکلههای