با اجرایی شدن مصوبه تعیین تکلیف حسابهای راکد در بانکها از اول آذرسالجاری، برخی بانکها اطلاع رسانی به مشتریان خود را از طریق ارسال پیامک آغاز کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی؛ ۱۷ مرداد امسال شورای پول و اعتبار تعیین تکلیف حساب های راکد بانکی را تصویب و ابلاغ کرد. بانک مرکزی در خصوص این مصوبه اعلام کرده بود: طی سالیان متمادی تعداد حسابهای سپرده افتتاح شده نزد بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با افزایش نامتعارفی مواجه شده است. در این میان، حجم قابل توجهی از این حسابها به عللی چون کاهش ارزش در مانده موجودی ناشی از تورم و افزایش سطح عمومی قیمتها، فراموشی صاحبان سپرده، فوت آنها، عدم اطلاع وراث و قائممقام قانونی سپردهگذاران یا عدم شناسایی و مراجعه آنها، راکد و بدون تراکنش مانده است. این موضوع، مشکلاتی از قبیل تحمیل هزینههای دفترداری و نگهداری اطلاعات و آمار اینگونه حسابها برای بانکها و افزایش احتمال وقوع تخلفات و جرائم را در پی داشته است. البته این مسئله در خصوص برخی از اقلام بدهیهای بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تحت سرفصل بستانکاران موقت ثبت میشوند و بابت آنها قراردادی منعـقد نشده و یا اسناد و اوراق بهاداری تنظیم نگردیده نیز صدق میکند. علاوه بر این، حسابهای راکد و غیرفعال همواره از چالشهای فراروی نظام بانکی کشور در سالهای متمادی بوده، لیکن تاکنون ضوابط و سازوکاری جامع در خصوص چگونگی برخورد با این وجوه و حساب ها که تمامی ابعاد موضوع را به صورت جامعالاطراف مدنظر قرار دهد، وجود نداشته است. از اینرو، بانک مرکزی با توجه به اهمیت موضوع و با هدف صیانت از حقوق صاحبان وجوه، کاهش احتمال سوء استفاده از این وجوه، ارتقای شفافیتهای مالی بانکها، ایجاد رویه واحد حسابداری در ثبت و نگهداری این وجوه در بانکها و امکان و بهبود قابلیت مقایسه ارقام مندرج در سرفصل حسابهای موجود در بانکها، دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیینتکلیف حسابهای مطالبهنشده و مازاد ریالی را تدوین کرد. در عین حال، برای بانک ها نیز از روز اول آذر با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرده اند: مشتری گرامی؛ در راستای دستور بانک مرکزی ج. ا. ا و با عنایت به عدم کارکرد حساب جنابعالی در بانک قرض الحسنه مهر ایران به مدت بیش از ۲ سال، ضرورت دارد به منظور بهره مندی از تسهیلات و خدمات جدید بانک، نسبت به فعال سازی حساب مذکور اقدام فرمایید.