براساس آخرین آمارها واردات روسیه از ایران کاهش یافته اما صادرات روسیه به ایران بیشتر شده است. از سوی دیگر به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، ایران در تلاش است که در زمینه پیمان پولی با روسیه به جای استفاده از یورو و دلار در معاملات، ریال و روبل را در آینده نزدیک جایگزین کند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، ، فراز و نشیبهای روابط تجاری ایران و روسیه اکنون به اینجا رسیده است که واردات روسیه از ایران کاهش یافته اما صادرات روسیه به ایران افزایش داشته است؛ به طوری که ارزش صادرات ایران به روسیه به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده اما واردات از روسیه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است چراکه به گفته دستاندرکاران، صادرکنندگان روس توانستهاند بانکهای کشورشان را برای کمک به صادرکننده قانع کنند اما ایران در صادرات به روسیه تغییری نداشته و بانک مرکزی اعتبار لازم را برای حمایت از صادرکننده ایرانی در نظر نمیگیرد. البته اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در این باره گفت: مسائل تجارت ایران و روسیه را در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به کشورمان دوباره پیگیری کردیم. سفر پوتین به ایران آثار مثبت و خوبی در روابط کلان ایران و روسیه داشته و روابط بانکی و گمرکی و کریدور شمال به جنوب مهمترین موضوعات اقتصادی مطرح شده در سفر اخیر پوتین به ایران بوده است. به گفته وی، هر دو طرف معتقد به توسعه فعالیتهای دوجانبه هستند اما دو مشکل بزرگ در این زمینه داریم. مشکل اول، موانع بانکی است. بانکهای روسیه هنوز با ما کار نمیکنند و مسئله دوم، واحد پولی است که در تلاشیم با مذاکره به جای استفاده از یورو و دلار از ریال و روبل استفاده و هر شش ماه یکبار حسابها را تسویه کنیم که این کار هم با تفاهم بانک مرکزی دو کشور ممکن خواهد بود. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه معتقد است که ضعف شورای عالی صادرات نیز در حلوفصل مشکلات صادرکنندگان به ادامه این روند دامن زده است. این شورا باید زیر نظر معاون اول رئیسجمهور ماهانه تشکیل جلسه دهد و از اتحادیههای وابسته به اتاق بازرگانی برای طرح و حل مسائل دعوت کند اما در این شورا ضعف داریم که از معاون اول رئیسجمهور درخواست میشود جلسات شورا هر ۱۵ روز یکبار برگزار شود و سندیکاهای وابسته به اتاق و مربوط به موضوع مورد بحث جلسه دعوت شوند و طرح مسئله کنند.