سومین نمایشگاه بینالمللی تراکنش ایران ( ۲۰۱۷ ITE) روز گذشته با حضور برخی از مسئولان و مقامات ارشد بانکی کشور به همراه جشنواره بزرگ فینتک ایران در مجتمع نمایشگاه شهر (بوستان گفتوگو) برگزار شد،
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت: تا این رویداد ۳ روزه به محلی برای گرد آمدن فعالان بانکی، شرکتهای داخلی و خارجی، نمایندگان کشورهای مختلف، فعالان حوزه پرداخت الکترونیک و... باشد تا بتوانند از این طریق ضمن معرفی محصولات خود؛ تواناییشان را در معرض نمایش بگذارند و در کارگاههای تخصصی درباره مفاهیم روز صحبت کنند و از دستاوردها و برنامههای آیندهشان سخن بگویند. یکی از اهداف مهمی که این رویداد با رویکرد بینالمللی دنبال میکند، توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی در کشور است. در مراسم افتتاحیه این همایش و نمایشگاه، کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی؛ بانکهای کشور را بهعنوان پیشانی نظام اقتصادی در حوزه پرداخت عنوان کرد و گفت که بانکها نقش بیبدیلی در اجرای تحولات دارند. همچنین محمد مراد بیات، مدیر مرکز فابا نیز در این مراسم تاکید کرد که تمامی طرحها باید با در نظر گرفتن منافع ملی باشد. ضمن اینکه باید بخش خصوصی را فعال کرد و این بخش رقابتی نمیشود، مگر اینکه زمینهای فراهم شود تا در رقابت و کیفیت و پشتیبانی مناسب با هم وارد فضای رقابتی شوند. انجام ۱/۵میلیارد تراکنش بانکی کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانکها و موسسههای اعتباری خصوصی در این مراسم با بیان اینکه این رویداد با پشتیبانی شرکتهای بخش خصوصی و کانون بانکهای خصوصی و شورای هماهنگی بانکهای دولتی برگزار شده است، افزود: اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد، مبتنی بر عقل و منطق به همراه عزمی راسخ در شرایط موجود است، برای رسیدن به توسعه پایدار و بکارگیری ابزارهای نو برای کاهش هزینه که جزو لاینفک این رفتار عقلایی است. او با بیان اینکه بر این اساس بانکهای کشور بهعنوان پیشانی نظام اقتصادی در حوزه پرداخت، نقش بیبدیلی در اجرای تحولات دارند و ۱.۵ میلیارد تراکنش نشان از بستر امن نظام بانکی دارد و البته در سند چشمانداز نیز به تصویب رسیده است، افزود: امروزه بکارگیری جوانان تحصیلکرده کشور به عنوان اولویت نخست در کشور است و توجه به کسب و کارهای دانشبنیان بهترین زمینه برای ایجاد اشتغال است و چنین رویدادهایی زمینهساز نمایش توان این شرکتها تلقی میشود. اصلاح کارمزدهای بانکها رئیس کانون بانکها و موسسههای اعتباری خصوصی درباره اصلاح کارمزدهای بانکی گفت: کارمزدهای شبکه بانکی در حوزه پرداخت از جمله اولویتهایی است که در شرایط فعلی کمک خوبی به نظام بانکی کشور خواهد داشت و از مجلس شورای اسلامی و تصمیمگیران در این زمینه تقاضا دارم تا نهایت تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن این موضوع داشته باشند. پرویزیان در رابطه با برنامه شبکه بانکی برای بازنگری در پرداخت کارمزدها گفت: بانک مرکزی در حال انجام طرح جامعی در حوزه فناوری بوده که در این باره نظرات بسیاری از مراجع از جمله کانون بانکهای خصوصی و شورای هماهنگی بانکهای دولتی را مورد بررسی قرار داده، اما موضوعی که در حوزه کارمزدها مهم است، اینکه بانکها سرمایهگذاریهای سنگینی در حوزه پرداخت انجام دادهاند که نیاز به توسعه دارد و لازم است سرمایهگذاری بیشتری در حوزه نظامهای پرداخت شکل بگیرد. ضرورت سرمایهگذاریهای جدید وی ادامه داد: برای اینکه سرمایهگذاریهای جدید در حوزه نظامهای پرداخت برای رفاه حال بیشتر مردم انجام شود، به ناچار باید هزینههای آن به گونهای تامین شود که ما انتظار داریم از محل اصلاح نظامهای کارمزدی این اتفاق بیفتد. پرویزیان گفت: موضوعی که صاحبان کسب و کار را همواره آزار داده این است که شبکه بانکی همه درآمد خود را از محل اعطای تسهیلات بهدست میآورد، اما با بازنگری در نظام کارمزد بخشی از هزینهها، از این بخش تامین شده و به صورت عادلانه بین بازیگران مختلف در این عرصه تقسیم میشود که هم مشتریان شبکه بانکی و هم پذیرندگان آن که برای کسب و کار خود از این سرویس استفاده میکنند و درنهایت شبکه بانکی بهرهمند میشوند. به گفته پرویزیان، توسعه کسب و کارهای دانشپایه نخستین و مهمترین زمینهای است که اشتغال را با فوریت سامان میدهد. ماهیت بانک و قانون بانک مبتنی بر اعتماد و اطمینان مردم به بانکهاست که وظیفه داریم آن را فراهم کنیم که البته امروز شفافیت اقتصادی بهعنوان یک خواست عمومی مطرح است که سامانههای مبتنی بر فناوری اطلاعات شفافیت را فراهم میکند. رئیس کانون بانکهای خصوصی اظهار کرد: شبکه بانکی کشور هزینه سنگینی برای فراهم کردن این زیرساخت فراهم کرده است که انتظار این است که کارمزدهای شبکه بانکی در حوزه پرداخت ضرورتی است که میتواند به شبکه بانکی کمک کند، پس باید نسبت به بازنگری کارمزدها اقدام شود. دلایل استقبال نشدن از کارتهای اعتباری بخش دیگری از اظهارات رئیس کانون بانکهای خصوصی به نحوه ارائه کارتهای اعتباری در شبکه بانکی اختصاص داشت. وی در رابطه با چرایی استقبال نشدن از توزیع این کارتها گفت: مسئله بسیار مهم در رابطه با کارتهای اعتباری این است که باید بتوان روابط مشتریان و بانکها را تنظیم کرد. یکی از محصولاتی که بانکها ارائه کرده و در این شرایط بسیار مهم است که بتوان تقاضای کالای داخلی را پوشش داد، این است که مصرفکنندگان کالای ایرانی بتوانند منابعی در دسترس داشته باشند که کالا را خریداری کرده که این موضوع در تمامی بانکها امکانپذیر است. وی ادامه داد: اما موضوعی که وجود دارد این است که برخی تنها موضوع دادن اعتبار از طریق کارت را دنبال میکنند در حالی که سامانه کارتی در دنیا با آنچه اکنون در شبکه بانکی ما میگذرد، متفاوت است. به عبارتی نوع توانمندی، اعتباری که مشتریان دارند، باعث در اختیار قرار دادن کارت برای آنها میشود. باید بخش خصوصی را فعال کرد در این همایش محمد مراد بیات، مدیر مرکز فابا به عنوان دیگر سخران این مراسم نیز تاکید کرد: تمامی طرحها باید با در نظر گرفتن منافع ملی باشد. ضمن اینکه باید بخش خصوصی را فعال کرد که البته این بخش به رقابت نمیرسد، مگر اینکه زمینهای فراهم شود تا در رقابت و کیفیت و پشتیبانی مناسب با هم وارد فضای رقابتی شوند. او اظهار کرد: قیمت، کیفیت و خدمات پشتیبانی از جمله عوامل مهم برای رقابت بخش خصوصی است که چنین رویدادهایی میتواند با نمایش این ۳ عامل، به بخش خصوصی کمک کند. وی با بیان اینکه ۵۶ شرکت استارتآپی حوزه فینتک امسال رقابت دارند و روابط فینتکها با بانکها هم باید مرور شود، افزود: چراکه فینتکها رقیب بانکها نیستند؛ دنیای آینده نه دنیای بانکداری سنتی و نه دنیای فینتکهای صرف است؛ بلکه باید این دو با هم همکاری کنند. شیوه فعالیتی فابا مانند یک استارتآپ است. بیات از معاونت فناوری اطلاعات ریاستجمهوری خواهان حضور و توجه به رویداد تراکنش شد و از وی درخواست کرد: همانگونه که ایشان ۳ روز از وقت خود را برای بازدید از نمایشگاه جیتکس اختصاص میدهند، دستکم ۳ ساعت از زمان خود را به بازدید از رویداد تراکنش صرف کنند.