عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان قم از فعالیت ۱۶۰ داروخانه دولتی و خصوصی در قم خبر داد و گفت: داروخانههای استان حدود ۵۰۰ میلیارد ریال از سازمانهای بیمهگر طلب دارند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، علی اصغر اکرمی گفت: سازمانهای بیمهگر بدهی خود را تا پایان بهمن سال گذشته به داروخانهها پرداخت کردهاند و از اسفند پارسال تاکنون، مبلغ بدهی بسیار رقم قابل توجهی شده و مشکلاتی را به لحاظ اقتصادی برای داروخانهها ایجاد کرده است. وی با بیان این که ۱۶۰ داروخانه دولتی و خصوصی در قم فعالیت دارد، اظهار کرد: طلب داروخانهها تاکنون باعث تعطیلی هیچ یک از این داروخانه نشده است، ولی آنها با وجود تمام مشکلاتی که به لحاظ مالی دارند، به سختی ارائه خدمات میدهند. عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان قم گفت: برخی داروخانهها به دلیل فروش داروهای خاص، علاوه بر خدمات رسانی به همشهریان، به مراجعانی از دیگر استانهای همجوار نیز خدمات رسانی میکنند. وی تصریح کرد: بیشتر همکاران داروساز برای جبران کمبود نقدینگی در داروخانهها به گرفتن وام از موسسههای مالی یا بانکها با سودهای بالا متوسل شدهاند و از طرف دیگر از خریدهای غیرضروری و یا خرید دارو برای فصلهای پاییز و زمستان امتناع کردهاند. اکرمی گفت: نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی یک داروخانه برای فصلهای پاییز و زمستان باید از الان پیش بینی و خریداری شود و در غیراین صورت استان قم مقداری از لحاظ دارویی با کمبود مواجه میشود. وی تصریح کرد: همیشه بدهی سازمانهای بیمهگر به داروخانهها به دلیل بررسی اسناد و صدور صورتحساب حداکثر سه ماهه بوده، ولی درحال حاضر به هفت ماه افزایش یافته است. وی با بیان این که ۴۸ شرکت توزیع کننده دارو در استان قم فعال است، بیان کرد: هفت داروخانه دولتی از ابتدای تابستان پارسال تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد ریال به شرکتهای توزیع دارو بدهکار هستند و اگر این مبلغ پرداخت نشود، این شرکتها در تأمین دارو با مشکل مواجه میشوند. ۱۵۳ داروخانه استان قم خصوصی است که معمولاً بدهی خود را به شرکتهای توزیع دارو به روز پرداخت میکنند، در غیر اینصورت سهمیه دارویی آنها قطع میشود.