عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: حذف ارز مسافرتی مطمئنا در جهت یکسانسازی نرخ ارز نیست و این دستورالعمل میتواند به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و کم شدن درآمد ارزی صادر شده باشد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، سید رضی حاجی آقا میری با اعلام این مطلب اظهارکرد: بالاخره دولت به این فکر میکند که این ارزی که در اختیار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و وارکننده خرج میشود، محدود است؛ بنابراین تصمیم دارد در جاهایی مثل عرضه ارز مسافرتی جلوی آن را بگیرد. این دستورالعمل به هر دلیلی صادر شده باشد در بازار تاثیرگذار است و قیمت ارز بالا میرود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: به نظر میرسد دولت تصمیم گرفته که اجازه دهد نرخ ارز مقداری بالا برود؛ همان طوری که در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار بالا رفته است. البته دولت میتواند از طریق ورود دلارهای نفتی به بازار جلوی این افزایش قیمت را بگیرد اما فعلا این تصمیم را ندارد.
میری درباره دلایل این تصمیم دولت عنوان کرد: این نرخ غیر واقعی ارز ممکن است یک روزی در اثر فشارهایی که وارد میشود مثل چند سال پیش به صورت ناگهانی جهش فوق العادهای در بازار ارز ایجاد کند و باعث ایجاد یک بحران شود. به همین جهت دولت تصمیم گرفته است بهتدریج به طرف واقعی شدن نرخ ارز حرکت کند تا بحران ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر صادرات غیر نفتی ما در چند ماهه اول امسال روند کاهشی داشته است و مسئولان اقتصادی نگران این موضوع هستند و میدانند یکی از عوامل این کاهش اشتباهی است که دولت انجام داد و زمانی که دلار به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسید مجددا نرخ آن را پایین آورد. این اقدام اشتباه بود و اکنون دولت باید اجازه دهد که بهتدریج نرخ ارز به طرف واقعی شدن پیش برود.