معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران نسبت به خطر کم آبی و خشک شدن بیش از 50 قطعه آببندان ها در شرق استان هشدار داد و گفت: اگر گرما و نباریدن باران ادامه داشته باشد، با تلفات سنگین ماهیان گرم آبی مواجه خواهیم شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، ولی الله محمدزاده بیان کرد: گرمای شدید، افزایش تبخیر آب و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، آب آببندان ها را کاهش می دهد. هر ساله 37 تا 40 هزار تن انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتفاک در آببندانهای مازندران تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه میشود. وی اظهار کرد: در حال حاضر پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی در آببندان های شرق استان به شدت نگران حیات ماهیان هستند. محمدزاده با اشاره به مشکلات حقوقی و درگیریهای اجتماعی بر سر مالکیت و چگونگی استفاده از منابع آبی برخی از آببندانهای مازندران گفت: دهیاریها، اعضای شورای اسلامی و ریش سفیدان روستاها میتوانند با مشارکت یکدیگر از منابع آبی آببندانها برای آبیاری زراعی و باغی، پرورش ماهی و پرندگان استفاده کنند. وی ادامه داد: به نظر می رسد به دلیل شدت و تداوم گرمای امسال ،آب آببندان ها بیشتر برای مصارف زراعی و باغی استفاده شده و تبخیر و نفوذپذیری آب نیز سبب شد تا پرورش ماهی در آببندان ها دچار مشکل شود. معاون شیلات مازندران به برداشت های بی رویه از چاه های اطراف آببندان ها نیز اشاره و بیان کرد: از آنجا که بیشتر این چاه ها غیرمجاز و فاقد پروانه بهره برداری هستند، نظارتی بر آنها نمی شود. وی با اشاره به اینکه پارسال حدود 40 هزار تن انواع ماهیان گرمآبی در 576 قطعه آببندان به مساحت 12هزارو 769 هکتار استان پرورش و تولید شده است، ادامه داد: اداره کل شیلات مازندران برای افزایش تولید ماهیان گرمآبی در مزارع،آببندانها و پشت سدها حمایتهای خوبی را انجام میدهد. معاون شیلات مازندران آببندانهای مازندران را به عنوان یک ظرفیت مهم منابع آبی چند منظوره کشاورزی در استان یاد کرد و گفت: بهسازی و لایروبی آببندانها، برق دار کردن و برگزاری دورههای آموزشی برای اعضای آببندانها از جمله حمایتهای شیلات است.