|
کدخبر: 290220

وبلاگ چیست؟

آیا می دانید وبلاگ چیست؟ آیا از کاربرد وبلاگ مطلع هستید؟ اگر می خواهید که اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، همراهی خود را با ما تا انتهای این مطلب ادامه دهید.

امروزه استفاده از اینترنت بسیار افزایش یافته است و فعالیت هایی که در این شبکه جهانی انجام می شود، در مقایسه با زمان های گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ به گونه ای که اکثر کسب و کارها در کشورهای مختلف جهان به این شبکه روی آورده اند و سعی دارند که از طریق اینترنت به کسب و کار خود رونق دهند. فعالیت هایی که مردم در بستر اینترنت انجام می دهند، به واسطه وبسایت، وبلاگ، اپلیکیشن، شبکه های پیام رسان و ... هستند که در این میان وب سایت ها و وبلاگ ها نقش بسیار مهمی در رونق کسب و کارها خواهند داشت. از این جهت به بررسی وبلاگ در این مطلب می پردازیم.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ برگرفته از کلمه انگلیسی web و log است که اتصال این دو کلمه به هم معنای ( نوشتن گزارش روزانه در شبکه جهانی ) را خواهد داشت؛ به عبارت دیگر وبلاگ که در زبان فارسی به عنوان وب نوشت نیز شناخته می شود، نوعی صفحه مجازی شخصی یا گروهی است که به شکل روزانه یا هر چند وقت یک بار مطالبی در آن منتشر می شود و اهداف خاصی برای مطلب گذاری در آن وجود دارد.

کاربرد وبلاگ چیست؟

اگر می خواهید بدانید که کاربرد وبلاگ چیست؟، باید در این رابطه بیان کنیم که اصلی ترین

هدف از ایجاد وبلاگ دو مورد ذکر شده در بخش زیر است که همه کسانی که در شبکه اینترنت فعالیت می کنند، بیشتر بر اساس این اهداف به ساخت وبلاگ می پردازند.

وبلاگ برای بک لینک

وبلاگ برای بک لینک یکی از مهمترین و حائز اهمیت ترین علل ساخت وب نوشت در ایران و سایر کشورها محسوب می شود. در واقع بک لینک به لینک هایی گفته می شود که یک سایت را به سایت دیگر متصل می کند و تمامی سایت هایی که در اینترنت وجود دارند به ساخت بک لینک نیاز خواهند داشت تا از این طریق رتبه بالاتری در گوگل به دست آورند و بازدید بیشتری را کسب کنند.

به همین دلیل یکی از اصلی ترین اموری که مدیر یا پشتیبان یک سایت انجام می دهد، بک لینک دادن به وبلاگ های شخصی خود است. به این منظور مسئول سایت تعدادی وبلاگ می سازد و از سایت اصلی به وبلاگ ها بک لینک می دهد تا از این طریق بازدید و رتبه سایت اصلی افزایش یابد. انجام این کار به میزان زیادی در جایگاه وب سایت ها تاثیر می گذارد و به همین دلیل ساخت وبلاگ برای بک لینک یکی از مهمترین اموری است که برای هر سایت انجام می شود.

وبلاگ برای خواننده

وبلاگ برای خواننده نیز یکی دیگر از اهداف ساخت weblog محسوب می شود که نباید از آن غافل شد؛ در حقیقت بسیاری از افراد مشهور و یا مردم عادی در کشورهای مختلف به دلیل ارتباط برقرار کردن با مخاطبین خود و یا عموم مردم، به ساخت وبلاگ می پردازند تا از این طریق بتوانند ارتباط موثری با هواداران، مخاطبین و یا سایر مردم داشته باشند.

این دسته از افراد با ساخت وب نوشت میتوانند ارتباط دو طرفه با مخاطبین خود برقرار کنند و به تبادل اطلاعات بپردازند؛ لازم به توضیح است که در یک صفحه وب نوشت میتوان انواع مختلف اطلاعات و داده ها از قبیل: عکس، آهنگ، ویدیو، متن و ... را به اشتراک گذاشت. بنابراین وبلاگ برای خواننده راهکار موثری برای بسیاری از افراد جامعه در زمینه فعالیت آنها خواهد بود.

انواع وبلاگ چیست؟

Weblog به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی می شود و مهمترین انواع وبلاگ را میتوان از قبیل زیر در نظر گرفت:

وبلاگ شخصی

وبلاگ شخصی به نوعی از وب نوشت ها گفته می شود که تنها توسط یک شخص راه اندازی شده و اداره می گردد؛ وبلاگ های شخصی به دلایل کاملا شخصی ایجاد می شوند و حتی علت ب وجود آوردن آنها میتواند مسائل سرگرم کننده باشد.

وبلاگ گروهی

وبلاگ گروهی نوع دیگری از وب نوشت خواهد بود که توسط چندین نفر ایجاد می شود و معمولا علت راه اندازی آن دلیل مشخص تر و مهمتری خواهد بود که بر اساس یک هدف مشترک میان ایجاد کننده ها به وجود امده است. این نوع وبلاگ ها نه تنها به واسطه چندین نفر ایجاد شده اند، بلکه به واسطه همان چند نفر نیز اداره می گردند و به روز رسانی می شوند. به اصطلاح میتوان گفت که وبلاگ گروهی چندین ادمین دارد.

وبلاگ رایگان

وبلاگ رایگان یک گزینه بسیار مناسب برای ایجاد بک لینک و یا تعامل با مخاطب است که همان طور که از نام آن پیدا است، این نوع وب نوشت ها به صورت کاملا رایگان ایجاد می شوند و برای ساخت آنها هیچ نیازی به پرداخت هزینه نیست. در کشور ما و دیگر کشورهای جهان سایت های مختلفی وجود دارند که امکان ساخت وبلاگ رایگان را فراهم می کنند و از طریق انها میتوان به راحتی به ایجاد weblog مورد نظر پرداخت.

تفاوت وبلاگ و وبسایت چیست؟

Weblog و website همان طور که در بخش های فوقانی اشاره شد، دو گزینه متفاوت از هم هستند و اصلی ترین تفاوت وبلاگ و وبسایت را میتوان به شرح زیر در نظر گرفت:

وبسایت ها در مقایسه با وبلاگ ها صفحات رسمی تری هستند که اطلاعات موجود بر روی آنها نیازی به آنکه روزانه آپدیت شوند را نخواهند داشت، بلکه به صورت استاتیک به روز رسانی می شوند.

وبلاگ ها موجب برقراری ارتباط بیشتری با مخاطبین در مقایسه با وبسایت می شوند و از طرف دیگر هدف از ایجاد وبلاگ با وب سایت متفاوت است؛ زیرا وب سایت ها اغلب به منظور افزایش فروش و توسعه کسب و کار به وجود می آیند.

وب نوشت را میتوان به صورت رایگان ایجاد کرد و از آن استفاده نمود در حالی که برای راه اندازی وب سایت باید حتما هزینه ای پرداخت شود و به صورت رایگان امکان ایجاد آن وجود نخواهد داشت.

کلام پایانی

در بخش پایانی این مطلب باید اشاره کنیم که وب نوشت ها که از پیچیدگی کمتری در مقایسه با وبسایت برخوردار هستند، در واقع نوعی ابزار مهم برای بالا آمدن رتبه وب سایت به حساب می آیند که همه افراد برای راه اندازی وب سایت به آن نیاز دارند. علاوه بر آن کسانی که قصد دارند تا به ایجاد یک وبسایت اقدام نمایند، می توانند فعالیت خود را از طریق راه اندازی weblog آغاز کنند و پس از مدتی با کسب مهارت های لازم به ایجاد وبسایت بپردازند. در نهایت به خاطر داشته باشید که weblog و وبسایت همانند دانه های زنجیر به هم متصل هستند و نقش مکمل یکدیگر را خواهند داشت.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر