|
کدخبر: 113432 سهیل فرزین

فعال صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

بازارها باز اما نمایشگاه ها تعطیل! / رفتاری دوگانه از ستاد مقابله با کرونا

علی معین با بیان اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا بازار را تعطیل نمی کند، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها واکنش نشان داده می‌شود و نسبت به فعالیت بازار و اصناف حساسیتی وجود ندارد.

نمایشگاه بازارها باز اما نمایشگاه ها تعطیل! / رفتاری دوگانه از ستاد مقابله با کرونا

هفته گذشته علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که ممنوعیت برگزاری تجمعات و نمایشگاه ها به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است.

ستاد مبارزه با کرونا بر این باور است که برگزاری نمایشگاه ها بازی با جان مردم است و از طرفی نیز  حیات تجاری فعالین صنعت نمایشگاهی در گرو برگزاری نمایشگاه ها است.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با علی معین، برگزارکننده و فعال صنعت نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی دراین خصوص را جویا شده است که مشروح این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

معین در ابتدای این گفتگو با طرح این سوال که چرا دولت در حال حاضر اقدام به ممنوعیت فعالیت بازار نمی‌کند، اظهار داشت: از آنجایی که دولت با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو است به ناچار نمی‌تواند که فعالیت بازار و اصناف کشور را تعطیل کند. آیا رفت و آمد به نمایشگاه ها از بازارها کمتر است؟ طبیعتاً که این گونه نیست و تنها به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها واکنش نشان داده می‌شود و نسبت به فعالیت بازار و اصناف حساسیتی وجود ندارد.

علی-معین

این فعال نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه در ذات خود یکی از بزرگترین ابزارهای اقتصادی است، گفت: در همین راستا برای برگزاری نمایشگاه ها پروتکل های بهداشتی خاصی تدوین شد که در این خصوص ستاد مقابله با کرونا باید تلاش کند تا این فرهنگ سازی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور نهادینه شود تا از این طریق اقتصاد جامعه نیز حفظ شده و صنعت نمایشگاهی نیز دوام و بقا داشته باشد.

وی در ادامه گفت: ستاد مقابله با کرونا با قدرت اعلام می‌کند که برگزاری نمایشگاه‌ها تعطیل است. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا این ستاد با همین قدرت بازار را تعطیل نمی کند؟ چرا مجتمع های نمایشگاهی مانند پالادیوم و ایران مال تعطیل نمی شوند؟ اگر وجه شبه رفت و آمد انسان ها و افراد به این مکان ها را مقایسه کنیم به نتایج جالبی خواهیم رسید.

 این فعال نمایشگاهی در ادامه گفت: من به عنوان یک برگزارکننده که چندین سال است در این صنعت مشغول هستم سه مدل برگزاری نمایشگاه‌ها در راستای بیماری کرونا را طراحی کرده‌ام که از تمام جوانب کارشناسی شده است اما متاسفانه گوش شنوایی برای اجرایی کردن این سه مدل وجود ندارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در بهترین حالت برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ حدود ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده در فضای ۶۰ هکتار حضور خواهند یافت با یک محاسبه سرانگشتی متوجه می‌شویم که به هر شخص چند متر مربع فضا اختصاص می‌یابد.

 معین با اشاره به اینکه فعالین صنعت نمایشگاهی نیز در این خصوص کوتاهی کرده‌اند، گفت: فعالان این صنعت نیز به صورت درست عمل نکرده اند. ما باید روش های برگزاری نمایشگاه ها را عوض می کردیم. هنگامی که روند عادی جامعه با یک رویداد به سمت تغییر می‌رود ما نیز باید با همان تغییر خود را وقف دهیم. وقتی شیوع ویروس کرونا نظام اقتصادی کشور را تغییر می‌دهد ما نیز باید روش برگزاری نمایشگاه ها را تحت تاثیر شیوع این ویروس تغییر می دادیم ولی متاسفانه ما فعالین صنعت نمایشگاهی دست به چنین اقدامی نزدیم و همان روش سنتی ۴۰ سال پیش را ادامه دادیم در همین راستا روش های برگزاری نمایشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی، ماهیت و عملکرد نمایشگاه‌ها حتماً باید تغییر کند و از طرفی نیز برای مشارکت کنندگان باید فرهنگ‌سازی کنیم.

 این فعال نمایشگاهی افزود: وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی حاصل بی‌تدبیری تمام مسئولان و فعالان اقتصادی و صنعتی کشور است.

 وی همچنین تاکید کرد: دولت باید بپذیرد که صنعت نمایشگاهی در راستای اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، توسعه سیاست خارجی، اشتغالزایی و ... بهترین ابزار است.

وی دربخش دیگری از صحبت های خود در خصوص برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی  صنعت غلات، آرد و نان اظهار داشت: این نمایشگاه با اهدافی چون فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تولید و مصرف غلات، آرد و نان، افزایش سطح فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در صنعت غلات، آرد و نان، حرکت سازمان یافته در بخش خصوصی در زنجیره تولید و تامین مواد اولیه تولید نان، بستر سازی لازم جهت ارائه حداکثری ظرفیتها و توانمندیهای شرکت های داخلی در عرصه ماشین آلات صنایع مرتبط با صنعت غلات، آرد و نان، ایجاد بستر تعامل و همکاریهای بیشتر در صنعت آرد و نان کشور و ایجاد بستر صادرات در راستای حمایت از تولیدات داخلی در گروه های کالایی تولیدکنندگان نان صنعتی، سازندگان ماشین آلات نان،  تولیدکنندگان صبحانه غلات، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات کافه قنادی، تولیدکنندگان آرد، سازندگان ماشین آلات آردسازی ، تولیدکنندگان خمیر مایه و بهبوددهنده، سازندگان سیلو، تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط، تولیدکنندگان آنزیم های مصرفی در صنایع غذایی، تولیدکنندگان دکوراسیون مرتبط، تولیدکنندگان امولسیفایرهای خوراکی، صنایع بسته بندی، تولیدکنندگان قهوه و غلات افزودنی، تولیدکنندگان لباس کار مرتبط، مشاوران صنعت آرد و نان، تجهیزات مربوط به کاشت، داشت و برداشت غلات و تولیدکنندگان غلات در تاریخ ۱۲ الی ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در فضای تحت پوشش ۱۶۰۰۰ متر مربع برگزار می‌شود.

معین در پایان اظهار داشت: این نمایشگاه با رعایت کامل تمام  پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها