|
کدخبر: 53753

اختصاصی گسترش نیوز:

تافل بهتر است یا آیلتس؟/ تفاوت‌های دو آزمون زبان

اولین سوالی که باید به آن جواب این است که مدرک زبان را برای چه هدفی می‌خواهید. اگر به دنبال مهاجرت هستید آیلتس گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

گسترش نیوز: اولین نکته‌ای که باید چک کنید این است که دانشگاه‌ها, کدام مدرک را از شما می‌خواهند. وقتی دانشگاه موردنظر شما فقط آیلتس را قبول می‌کند چاره دیگری نخواهید داشت. در مرحله دوم باید ببینید که مدرک زبان را برای چه می‌خواهید. اگر قصد شما ورود به دانشگاه و مراکز علمی است فرق چندانی بین این دو وجود ندارد اما اگر به دنبال مهاجرت و اقامت هستید باید بدانید که آیلتس گزینه مناسب‌تری است. روزبه‌روز هم به تعداد کشورهایی که داشتن آیلتس را شرط پذیرش اعلام می‌کنند افزوده می‌شود.

tofeland.jpg

شباهت‌ها

هر دو آزمون، ۴ مهارت زبانی را می‌سنجند: خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه. هردوی این آزمون‌ها, استاندارد هستند و در همه جای دنیا رسمیت دارند.

از لحاظ قیمت بین دو آزمون تفاوت چندانی وجود ندارد. قیمت آزمون بسته به محلی که در آن شرکت می‌کنید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار است. وقتی بحث تفاوت‌ها در میان باشد با فهرستی طولانی سروکار پیدا می‌کنید. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو آزمون نگاهی می‌اندازیم.

تفاوت: مکالمه

مهم‌ترین تفاوت بین دو آزمون به همین موضوع مربوط می‌شود. در آزمون آیلتس با یک شخص واقعی صحبت می‌کنید ولی در تافل با رایانه وارد گفتگو می‌شوید! کدام‌یک راحت‌تر است؟ به این سوال نمی‌توان جواب قاطعی داد. بعضی از مردم صحبت کردن با یک انسان واقعی را ترجیح می‌دهد و بعضی با رایانه, راحت‌تر هستند.

در آزمون تافل از شما ۶ سوال پرسیده می‌شود و شما باید بتوانید در عرض ۲۰ دقیقه جواب دهید. سوالات به موضوعاتی مثل شهر و خانواده مربوط می‌شوند. همچنین از شما خواسته می‌شود اطلاعات درون یک متن یا مکالمه را خلاصه کنید یا درباره آن نظر بدهید. همچنین باید مکالمه کوتاهی را خلاصه کنید.

بخش مکالمه آیلتس از ۳ قیمت تشکیل می‌شود و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در اینجا با یک شخص واقعی سروکار دارید پس حال و هوای یک مکالمه واقعی را خواهد داشت. موضوع بخش اول عناوین آشنایی مثل خانه، شغل و تحصیلات شماست. در مرحله بعد موضوعی به شما داده می‌شود و یک دقیقه وقت دارید که خود را آماده کنید و یک تا دو دقیقه درباره آن صحبت کنید. در نهایت در رابطه با صحبت‌هایی که در این بخش کرده‌اید چند سوال از شما پرسیده می‌شود. در آیلتس می‌توانید از ممتحنان سوال بپرسید تا جزییات پاسخی که باید به سوالات بدهید روشن شود اما در تافل چنین امکانی وجود ندارد.

fofeltest.jpg

تفاوت: نوشتن

نحوه ورود اطلاعات در این دو آزمون فرق دارد. در تافل، همه پاسخ‌ها را با کیبورد رایانه تایپ می‌کنید اما در آیلتس باید جواب‌های خود را روی کاغذ بنویسید. طبیعی است که بدخط‌ها، رایانه را ترجیح می‌دهند. اگر خط شما خوانا نیست یا در نوشتن، کند هستید آیلتس به دردتان نخواهد خورد.

در بخش نوشتن، دو سوال مطرح می‌شود اما فرمت این بخش‌ کمی فرق دارد. در آزمون تافل ابتدا باید متنی را بخوانید و بعد به آیتمی که موضوعش درباره همان موضوع است گوش کنید. بعضی از شرکت‌کنندگان این الگو را ترجیح می‌‌دهند چون دیگر نیاز نیست درباره موضوع، دانش قبلی داشته باشید. سوال دوم، استدلالی‌تر است و شباهت زیادی به سوالات دانشگاهی دارد.

در آیلتس با دو نوع نوشتار مواجه خواهید شد: دانشگاهی و عمومی. آکادمیک برای آنهایی که به دنبال ورود به دانشگاه هستند مناسب‌تر است. مهاجران هم معمولا نوع عمومی را انتخاب می‌کنند.

این آزمون دو بخش دارد و چیزی حدود ۱ ساعت زمان می‌برد. در نوشتار دانشگاهی از شما خواسته می‌شود درباره یک نمودار، طرح یا فرایند؛ مقاله کوتاهی بنویسید. در نوع عمومی باید یک نامه بنویسید. در بخش دوم هم باید درباره موضوعی که برایتان مشخص می‌شود یک مقاله کوتاه بنویسید.

مزیت آیلتس این است که این بخش از آزمون معمولا تکراری است بنابراین می‌توان خود را برای آن آماده کرد.

تفاوت: گوش کردن

وقتی به بخش گوش کردن می‌رسیم این دو آزمون از نظر مدت‌زمان، متن، نوع سوالات و لهجه تفاوت پیدا می‌کنند.

مدت‌زمان این بخش از آزمون در آیلتس ۳۰ دقیقه و در تافل ۶۰ دقیقه است. بیشتر شرکت‌کنندگان بیشتر از چند دقیقه، انگلیسی نشنیده‌اند بنابراین این بخش از آزمون را طولانی‌ترین بخش آن می‌دانند. همین مساله باعث می‌شود تمرکز خود را از دست بدهند و نتوانند به‌خوبی به سوالات پاسخ دهند. این بخش از آزمون تافل کاملا دانشگاهی است ولی در آیلتس به دو قسمت دانشگاهی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

فرمت پاسخ در تافل، چهارگزینه‌ای است پس اگر این فرمت را دوست دارید تافل برای شما مناسب‌تر خواهد بود. فرمت پاسخ در آیلتس متنوع است: جای خالی، تطبیق، درست و نادرست.

تعداد لهجه‌هایی که در آزمون آیلتس خواهید شنید متنوع است (ایرلندی، ولزی، اسکاتلندی، آمریکایی, کانادایی و استرالیایی) اما در تافل فقط انگلیسی آمریکایی معیار را می‌شنوید.

بسیاری از افراد به انگلیسی آمریکایی عادت دارند و این باعث می‌شود که تافل را راحت‌تر بدانند. به‌هرحال باید این نکته را به یاد داشته باشید که تفاوت لهجه‌ها هیچ‌وقت آن‌قدر نیست که شما را با مشکل جدی مواجه کند.

تفاوت: خواندن

در اینجا نوع سوالات و متن فرق دارند. تافل، چندگزینه‌ای است اما در آیلتس با طیف متنوعی از سوالات روبرو می‌شوید. همه متون تافل دانشگاهی هستند اما در آیلتس امکان انتخاب دارید و می‌توانید از بین متن دانشگاهی و غیردانشگاهی انتخاب کنید.

کدام را انتخاب کنم؟

اگر با بیشتر جملات زیر موافق هستید, بهتر است تافل را انتخاب کنید:

  • انگلیسی آمریکایی را به‌خوبی متوجه می‌شوم.
  • سوالات چهارگزینه‌ای را دوست دارم.
  • خواندن و مکالمه درباره متون دانشگاهی را ترجیح می‌دهم.
  • مدت‌های طولانی می‌توانم تمرکزم را حفظ کنم.
  • ترجیح می‌دهم با یارانه صحبت کنم.
  • عاشق تایپ کردن هستم.
  • به‌راحتی می‌توانم یک سخنرانی تخصصی را پیگیری و یاداشت برداری کنم.
  • با استفاده از رایانه مشکلی ندارم.

و اگر با بیشتر موارد زیر موافق هستید آیلتس را انتخاب کنید:

  • مکالمه چهره به چهره با افراد را ترجیح می‌دهم.
  • سوالات چهارگزینه‌ای را دوست ندارم.
  • از خواندن متون دانشگاهی یا صحبت کردن درباره این قبیل موضوعات خوشم نمی‌آید.
  • از نوشتن لذت می‌برم.
  • تعداد زیادی از لهجه‌های انگلیسی را متوجه می‌شوم.
  • آزمون‌های کوتاه را ترجیح می‌دهم.
  • حفظ تمرکز به مدت طولانی برایم سخت است.

کدام‌یک آسان‌تر هستند؟

تعداد کمی از افراد در هر دو آزمون شرکت می‌کنند. بیشتر دانشجویانی که تجربه شرکت در هر دو را داشته‌اند آیلتس را ترجیح می‌دهند. اکثر دانشجویان در این آزمون امتیاز بیشتری می‌گیرند. به‌هرحال باید توجه داشت که ترجیح دانشجویان با افرادی که به دنبال مهاجرت هستند تفاوت زیادی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها